Dankzij de zege van Lewis Hamilton in Saoedi-Arabië is de Brit met evenveel punten als Max Verstappen in Abu Dhabi gearriveerd voor de ultieme seizoensontknoping. Maar wat gebeurt er als beide coureurs crashen en puntloos blijven?

Na de spectaculaire race in Djedda is de rekensom vrij simpel: de titelkandidaat die meer punten scoort dan zijn concurrent, is wereldkampioen. Omdat Verstappen meer overwinningen heeft gepakt dan Hamilton (negen om acht) zou Verstappen wereldkampioen worden als beiden puntloos blijven in de slotrace.

Wanneer Verstappen en Hamilton zouden crashen bij een zogeheten race-incident - een crash waar beiden schuld aan hebben - wordt Verstappen uitgeroepen tot kampioen. Het wordt een ander verhaal als het overduidelijk zou zijn dat Verstappen Hamilton bewust van de baan heeft gereden. Diskwalificatie of puntenaftrek zou dan een logisch gevolg zijn.

In het extreemste geval zou Verstappen zelfs voor een heel seizoen gediskwalificeerd kunnen worden. Het overkwam Michael Schumacher in 1997 bij de slotrace in het Spaanse Jerez. Schumacher probeerde te voorkomen dat zijn titelconcurrent Jacques Villeneuve hem inhaalde, stuurde zijn Ferrari tegen de Williams van Villeneuve aan en zag zijn race ten einde komen.

Villeneuve kon door, terwijl Schumacher in de grindbak strandde. De Canadees eindigde als derde en stelde daarmee zijn wereldtitel veilig. Omdat het overduidelijk was dat Schumacher opzettelijk tegen Villeneuve aanreed, werd hij uit de eindstand van het hele seizoen geschrapt.

Michael Schumacher (rechts) stuurt bewust in op Jacques Villeneuve in 1997 en wordt geschrapt uit het volledige Formule 1-seizoen.

Michael Schumacher (rechts) stuurt bewust in op Jacques Villeneuve in 1997 en wordt geschrapt uit het volledige Formule 1-seizoen.
Michael Schumacher (rechts) stuurt bewust in op Jacques Villeneuve in 1997 en wordt geschrapt uit het volledige Formule 1-seizoen.
Foto: Getty Images

Schumacher ook in 1994 betrokken bij titelcrash

Ook in 1994 was Schumacher betrokken bij een zeer controversieel einde van het seizoen. De Duitser was in een stevig titelgevecht verwikkeld met Damon Hill, die met één punt achterstand op Schumacher naar de laatste race in Australië was afgereisd.

Halverwege de race maakte de leidende Schumacher een foutje, waarna Hill zijn kans schoon zag. De Brit zette zijn Williams naast de auto van Schumacher, die op zijn beurt vol instuurde tegen de auto van Hill. Schumacher vloog bijna over de kop en eindigde in de grindbak. Hill kon nog even door, maar moest later alsnog opgeven, waardoor Schumacher kampioen werd.

Hoewel Schumacher er flink van langs kreeg van al zijn collega-coureurs, deden de stewards de crash af als een race-incident. Schumacher heeft tijdens de rest van zijn loopbaan altijd volgehouden dat hij Hill niet heeft gezien en dat het zeker niet zijn bedoeling was om opzettelijk te crashen.

Wat de stewards bij een eventuele crash van Verstappen en Hamilton gaan doen, hangt natuurlijk volledig van de situatie af. Ervaringsdeskundige Hill riep de FIA begin deze week op om al vooraf een eventuele straf te bepalen, zodat beide coureurs weten waar zij aan toe zijn. Of de autosportfederatie daarin wil meegaan, is nog niet bekend.