Het hele weekend van de Grand Prix van Brazilië staan onze Formule 1-verslaggevers Joost Nederpelt en Patrick Moeke tot jullie beschikking en beantwoorden ze jullie vragen. Het enige wat je hoeft te doen is je vraag onder dit artikel op NUjij stellen.

Gebruiker Nureageerik vraagt: Wat gebeurt er met de punten en startopstelling als Hamilton de sprintrace zou winnen, maar daarna een nieuwe ICE erin hangt?

Patrick: "Inmiddels is bevestigd dat Hamilton inderdaad zijn verbrandingsmotor (ICE) gaat vervangen. Als hij de sprintrace wint blijven zijn drie punten voor die zege gewoon staan. Hij wordt op de startopstelling vijf plaatsen teruggezet en zou in dat geval dus als zesde moeten starten."

Gebruiker Anoniempj3 vraagt: Rijdt iedereen met dezelfde motor+bak het hele weekend, of wordt de vrijdag motor en bak gewoon gewisseld voor zaterdag?

Patrick: ''Op vrijdag rijden de teams vaak met een aparte versnellingsbak en motor, een andere dan zij in de race gebruiken. Dit doen ze uit voorzorg voor het geval deze beschadigd raken. Wanneer ze een nieuwe motor/versnellingsbak gaan gebruiken installeren ze deze meestal wel op vrijdag om 'm vast te testen.''

Gebruiker Jasper_visser_cfecee vraagt: Joost en Patrick, verwachten jullie dat Hamilton net als Bottas een motor heeft gekregen met meer power en minder durability? Dus met andere woorden, gaat Hamilton zijn motor beter zijn (aanzienlijk meer vermogen) dan die van Red Bull per individule race?

Joost: "Er is niet zoiets als keuze voor een motor met meer power en minder betrouwbaarheid. De motor die Hamilton heeft gekregen is in principe van dezelfde specificatie als de vorige. Uiteraard kan Mercedes wel per weekend bepalen hoe zwaar ze de motor belasten, dus welke motorstanden er worden gebruikt. Als je minder races hoeft te doen is het logisch om te denken dat ze deze motor zwaarder kunnen belasten. Er zijn wel twee opmerkingen: Eén: Mercedes wisselt die motoren niet per se voor hun plezier. Er is wel degelijk een zorg om de betrouwbaarheid, dus misschien betekent dat dat ze de motor uiteindelijk helemaal niet langdurig kunnen belasten zoals ze zouden willen. En twee: Dat Hamilton nu heel snel ging op Interlagos komt vooral door het feit dat hij een veel nieuwere motor heeft dan Verstappen. Ook al zou dat een motor zijn die nog een derde seizoen mee moest gaan, was er een verschil geweest. Nieuwe motoren leveren net wat meer vermogen. Dus dat kan enigszins de verkeerde indruk wekken dat deze motor veel meer vermogen heeft dan de vorige had toen die nieuw was. Ik denk niet dat dat het geval is."

Gebruiker Bert_Flentge heeft twee vragen: Als het vermogen van een motor wat terugloopt, dan is er meestal sprake van lichte lekkage langs zuigerveren of de kleppen. Als deze vervangen worden , is er dan ook sprake van een nieuwe motor? Mijn tweede vraag: Kunnen teams van elkaar zien wat het uitgaande toerental is en eventueel overbrengingsverhouding?

Joost: "Nee de motor is verzegeld en interne componenten mogen niet vervangen worden.

Antwoord op de tweede vraag: Teams kunnen het toerental van elkaar zien omdat die telemetrie openbaar is, maar er is een gelimiteerd toerental (15.000) dus daar hebben ze niet zo heel veel aan. Met de huidige turbohybride motoren komen ze doorgaans ook niet aan die limiet. De overbrengingsverhoudingen liggen vast per seizoen, maar zijn wel geheim. Al zijn teams slim genoeg om dat bij elkaar uit te rekenen."

Gebruiker Mikey80 vraagt: Als Hamilton inderdaad gediskwalificeerd wordt en zodoende achteraan/pitstraat dient te starten, kan hij dan voor de race nogmaals een nieuwe (complete) motor gebruiken?

Patrick: "In theorie zou dat kunnen, maar Mercedes gaat dat waarschijnlijk niet doen. Het ligt niet voor de hand dat Mercedes nog een heel verse motor heeft meegenomen dit weekend. Bovendien is de nieuwe krachtbron pas één kwalificatie oud, dus de noodzaak om deze nu weer te vervangen is er vooralsnog niet."