Het hele weekend van de Grand Prix van de Verenigde Staten staan onze Formule 1-verslaggevers Joost Nederpelt en Patrick Moeke tot jullie beschikking en beantwoorden ze jullie vragen. Het enige wat je hoeft te doen, is je vraag onder dit artikel op NUjij stellen.

Lezer Kwazi_Modo: Heeft de luchtdruk op het circuit veel of weinig invloed op de turbodruk van de motoren en waarom ? Het is tenslotte een vrij ongewone druk voor de tijd van het jaar.

Joost: ''De luchtdruk heeft zeker invloed op de werking van de turbo. Bij een lagere luchtdruk moet de compressor harder werken om dezelfde druk in de inlaat te krijgen. De turbo wordt er dus iets minder efficiënt van, al is een turbo bij een lage atmosferische druk nog altijd een grote toegevoegde waarde. Op grotere hoogte, zoals bij de Grand Prix van Mexico over twee weken, speelt dit een zeer grote rol. Daar heeft Mercedes het vaak lastig omdat die motor is uitgerust met een relatief kleinere turbo dan bijvoorbeeld de Honda-motor.''

vanMindeR: Bottas met alweer een motorwissel. Hoe kan Mercedes vaststellen dat een motor op het punt staat het te begeven? En mogen coureurs uit hetzelfde team onderdelen uitwisselen?

Patrick: ''Mercedes berekent de data van de motor met computersimulaties door en kan daardoor vrij nauwkeurig inschatten hoelang de levensduur van de krachtbron precies is. Coureurs uit hetzelfde team mogen geen onderdelen uitwisselen. Wel is het toegestaan om 'oude' motorcomponenten uit de eigen poule, later in het jaar nog een keer te gebruiken.''

Lezer pe1rdw: Hoe groot is de invloed van de hobbels op de afstelling van de auto? Het viel me namelijk op dat de voorvleugel regelmatig bijna het wegdek raakt.

Joost: ''Op een hobbelig circuit moet de auto vaak iets hoger afgesteld worden om het zogenaamde ‘bottomen’ te voorkomen, dat is het fenomeen waarbij de vloer van de auto echt op het asfalt stuitert. Dit kan tot schade en crashes leiden. Sowieso is de hoeveelheid ruimte tussen de vloer van de auto en het asfalt cruciaal voor hoe veel neerwaartse kracht in de deze ruimte kan worden opgewekt. Als deze ruimte door veel hobbels steeds varieert, maakt dat het afstellen van de auto lastiger.''

Lezer Soepstengel: Ik heb begrepen dat Mercedes al het hele seizoen op een lagere (meer betrouwbare) motorstand rijd tot enkele races geleden. Inmiddels hebben ze voor een "hogere" motorstand gekozen met meer vermogen. Is bekend of Honda deze mogelijkheid ook nog zou hebben?

Patrick: ''Of Mercedes daadwerkelijk een andere motorstand heeft gebruikt is niet bekend, daar hebben ze zelf officieel nooit wat over gezegd. Wel is het zo dat teams verschillende motorstanden kunnen gebruiken, dus ook de Honda van Max Verstappen.''

Bekijk hier de vragen die gesteld werden over de vorige Grands Prix: