Het hele weekend van de Grand Prix van Turkije in Istanbul staan onze Formule 1-verslaggevers Joost Nederpelt en Patrick Moeke tot jullie beschikking en beantwoorden ze jullie vragen. Het enige wat je hoeft te doen, is je vraag onder dit artikel op NUjij stellen.

Dick_G vraagt: Waarom wil men zoveel data hebben over circuits waar men al jaren op racet? Je zou denken dat men nu onderhand wel weet hoe een auto op een bepaald circuit reageert?

Patrick: Omdat geen enkele GP hetzelfde is. De Grand Prix van Turkije bijvoorbeeld is dit jaar heel anders dan de editie van vorig jaar. Het asfalt is aangepast, de temperatuur is anders en Pirelli heeft zachtere banden meegenomen. Ook zijn de auto's een jaar lang doorontwikkeld, dus die reageren ook weer anders op het circuit. De data van vorig jaar is daardoor niet zo heel relevant meer.

Dick_Car vraagt: Je hoort vaak dat de auto's weinig brandstof hebben. Maar ik zie ze nooit tanken. Wanneer tanken de auto's en hoevaak?

Patrick: Voordat de auto de pits uitrijdt, wordt 'ie iedere keer bijgetankt.

RemonBerfelo vraagt: We zagen vrijdag tijdens VT1 en VT2 meetinstrumenten op onder andere de auto van Sebastien Vettel. Mijn vraag is wat ze precies met deze apparatuur meten en wie dat doet. Is dit vanuit de teams zelf, vanuit de FIA of nog iemand anders?

Patrick: "Leuke vraag, Remon. Dat is een zogeheten earo-rake. Dit is een soort wasrek die vol met sensoren zit en de luchtstromen rond de auto kan meten. Een aero-rake wordt door de teams zelf gebruikt en vaak op nieuwe onderdelen gezet. Op die manier kunnen ze zien of de data op de onderdelen van de auto overeenkomen met wat er in de fabriek is gesimuleerd."

Hans_Romijnders vraagt: Waarom krijgt de één een straf van tien gridplaatsen terwijl een ander bij motorwissel achteraan moet starten?

Joost: "Dat is omdat Hamilton alleen zijn verbrandingsmotor wisselt en Verstappen vorige week en Sainz deze week zijn hele krachtbron heeft gewisseld. Dus dat is inclusief alle onderdelen van het hybride systeem (batterij, MGU-H, MGU-K) en de turbo. Hamilton wisselt minder en krijgt dus minder gridstraf."

Willem_op_de_tribune vraagt: Volgens Christian Horner gaat McLaren zich bij de komende races mengen in de titelstrijd. Ze zijn weliswaar kansloos voor het kampioenschap, maar ze kunnen volgens Horner wel een bepalende rol gaan spelen bij de strijd om de wereldtitel. Dat gebeurt als ze bij de komende GP's met enige regelmaat op het podium eindigen. Hoe groot achten jullie de kans dat McLaren op die manier een bepalende rol gaat spelen bij de strijd om het kampioenschap?

Joost: "McLaren profiteerde twee races van circuits die hun hun auto erg goed ligt. En het team profiteerde twee races van falen en gridstraffen bij Red Bull en Mercedes en de omstandigheden. Zonder gridstraf had Bottas gewonnen in Monza (of Hamilton zonder slechte start in de sprintrace) en zonder regenbui in de kwalificatie had Hamilton in Rusland op pole gestaan en de race gewonnen.

Daarmee wil ik niets afdoen aan de prestaties van McLaren, maar door de bank genomen hebben Red Bull (in handen van Verstappen dan) en Mercedes de betere auto. McLaren zal zich op bepaalde circuits wel in de strijd kunnen mengen, net als Ferrari met hun verbeterde motor, maar zeker niet overal. Dus ik denk niet dat dit doorslaggevend zal zijn."

Willem_op_de_tribune vraagt: Is dit wel een slim moment om een motorwissel toe te passen die 10Pk meer vermogen oplevert? Sainz moet door deze move immers helemaal achteraan starten, terwijl hij bij de laatste GP in Rusland met de "oude" motor als derde is geëindigd.

Joost: "Sainz zat in dezelfde situatie als Verstappen. Hij raakte in Hongarije een motor kwijt en moet daarom wel switchen naar een vierde. Dat was bij Leclerc ook het geval. Ferrari wil bovendien zo veel mogelijk leren over hun ingrijpend veranderde hybride-systeem, dus het is niet meer dan logisch dat Sainz nu al zijn gridstraf pakt. Hoe meer kilometers er gemaakt worden, hoe meer data op basis waarvan nog doorontwikkeld kan worden. Ferrari heeft de focus toch allang verschoven naar volgend seizoen."

Thomas_Koetsier vraagt: Is er een team dat wel met drie motoren het seizoen uitrijdt? Zo niet, waarom houden ze dan vast aan drie motoren als toch niemand daar het einde mee haalt.

Joost: "Er zijn inderdaad weinig coureurs (of misschien wel niemand) die het seizoen vol gaan maken met drie motoren. Waarom dan die limiet? Die is ooit ingesteld omdat de motorfabrikanten tientallen motoren per seizoen gebruikten en de kosten volledig uit de hand liepen. Om de kosten te drukken kwamen er limieten, met als bijkomend voordeel dat de fabrikanten zich meer hebben gericht op de betrouwbaarheid van de motoren.

Toch: de seizoenen zijn wel steeds langer aan het worden, dus een mogelijke oprekking van de limiet naar vier is niet ondenkbaar. Al zal het ook dan weer zo zijn dat veel teams die gridstraf een keer voor lief nemen voor een verse motor. Hoe langer het seizoen, des te minder invloed heeft het pakken van een gridstraf in één race."

NU_ik vraagt: Wanneer komt een uitspraak over de voorvleugels van Mercedes en het veronderstelde knoeien met de luchttemperatuur. Is het normaal dat dit zo lang duurt? Als het nog langer duurt en blijkt onreglementair, dan is het seizoen al voorbij.

Patrick: ''De FIA heeft de voorvleugel van Mercedes een paar maanden geleden al onderzocht, maar heeft toen niets illegaals gevonden. Hoe het verhaal met de intercooler precies zit is niet helemaal duidelijk. Officieel heeft de FIA daar nog geen uitspraak over gedaan, maar er zijn ook geruchten dat het protest van Red Bull inmiddels van tafel is geveegd.''