Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Donderdag 30 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Verstappen

Vijf redenen waarom de Formule 1 niet rijdt op een té natte baan

Door Joost Nederpelt

25 sep 2021 om 11:37Update: 2 jaar geleden
nujij comment84 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Door de zware regenval in Sotsji dreigde de kwalificatie voor de Grand Prix van Rusland verschoven te moeten worden, zoals vorige maand in België zelfs de hele race niet verreden werd. Waarom rijdt de Formule 1 niet als het te hard regent? Vijf redenen.

Het zicht is zeer beperkt door de waterspray

Door de zeer geavanceerde aerodynamica van de auto's en de banden wordt er een grote hoeveelheid spray opgeworpen als ze over een natte baan rijden. Die nevel blijft hangen, waardoor het zicht van de coureurs zeer beperkt wordt.

Uit on board-beelden blijkt vaak hoe weinig de coureurs kunnen zien, zeker als ze dicht bij elkaar rijden. Als de baan nat is, is dit te overzien. Maar regent het écht hard, dan wordt het simpelweg te gevaarlijk.

De auto's werken niet goed

Formule 1-auto's zijn ontworpen om op hoge snelheid over een circuit te rijden. Veel onderdelen die de auto zo snel maken, werken alleen goed als de auto ook daadwerkelijk hoge snelheden bereikt, zoals alle neerwaartse kracht opwekkende elementen.

Dan gaat het vooral over de vleugels en de vloer van de auto. Op lagere snelheid worden de auto's minder stevig op het asfalt gedrukt, waardoor er veel minder grip is.

Daarnaast komen de remmen niet goed op temperatuur, waardoor die niet goed werken. De teams moeten de rijhoogte van de auto's sowieso verhogen, om ervoor te zorgen dat zich niet te veel water ophoopt onder de vloer.

De waterspray achter de auto van Max Verstappen op Spa.
Foto: Getty Images

Het zijn 'de beste coureurs', maar ze zijn ook competitief

"Dan rijden ze toch langzamer", is een veel gehoord commentaar als de Formule 1 door een te natte baan niet in actie kan komen. Ook "het zijn de beste coureurs ter wereld" komt vaak voorbij.

Het probleem op een te natte baan zit 'm vooral in het competitieve element. Als de coureurs daadwerkelijk langzaam rijden, zijn er altijd een paar coureurs die toch proberen iets sneller te gaan. Crashes zijn dan onvermijdelijk. En zonder competitie is een kwalificatie of race betekenisloos.

De banden hebben het lastig bij te veel water

De Formule 1 heeft twee soorten regenbanden: de full wets en de intermediates. Die intermediates, een soort combinatie tussen slicks en regenbanden, werken prima en zijn het probleem niet. Het probleem ligt wél bij de full wets van Pirelli. Die zijn niet populair onder het coureursgilde, simpelweg omdat ze niet goed zouden functioneren.

Maar er is ook een meer algemeen probleem met banden en te veel regen: het zogeheten aquaplaning. Dit komt vaak voor als een auto door een plas rijdt. Dan kan er een dun laagje water tussen de banden en het asfalt ontstaan, waardoor de auto onbestuurbaar wordt. De Formule 1 is daarom altijd alert op plassen (standing water) en stroompjes water op de baan. Als er daar te veel van zijn, wordt er niet gereden.

Nog een bijkomend nadeel van rijden met te veel regen is dat de banden lastig op temperatuur te krijgen en te houden zijn. Bij te lage temperaturen hebben de banden veel minder grip.

De safetycar controleert of er niet te veel water op de baan ligt.
Foto: Getty Images

Crashes zijn leuk voor het publiek, maar moeten voorkomen worden

"Wat heb ik nou gezegd? Rode vlag, verdomme!" De scheldkanonnade van Sebastian Vettel tijdens de kwalificatie van de GP van België ging de wereld over. Lando Norris was kort daarvoor gecrasht in de snelle Raidillon-bocht. Coureurs voelen vaak feilloos aan wanneer het te nat is om te racen en het risico op zware crashes te groot is. Norris moest voor controle naar het ziekenhuis.

Het is de verantwoordelijkheid van de wedstrijdleiding om de kans op zware crashes zoveel mogelijk te verkleinen tot een aanvaardbaar niveau. Een te natte baan, met te veel spray en te veel kans op grote schuivers, maakt dit risico simpelweg te groot.

Crashes vormen een onderdeel van de entertainmentwaarde die Formule 1 levert, maar niemand zit te wachten op honderden miljoenen schade of gewonde coureurs. Of nog erger. Hierin heeft de koningsklasse van de autosport ook geleerd van het verleden.

Log in voor meer gratis F1-artikelen

  • Analyse: Waarom Bottas uiteindelijk gewoon opzijgaat voor Hamilton
  • Vijf jaar geleden in Sotsji: de race die Verstappen een Red Bull-zitje opleverde
  • Zo kwamen de nieuwe pitstopregels tot stand waar Red Bull last van heeft
  • Weerbericht Sotsji: Kletsnatte zaterdag, ook zondag kans op buien

Ga gratis verder

Log in of registreer gratis op NU.nl en krijg toegang tot extra artikelen

Beeld: Getty Images
nujij comment84 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Formule 1Max Verstappen


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment84 reacties

Net binnen

  • 22:10
    Medvedev voor het eerst halvefinalist in Miami na winst op qualifier Eubanks
  • 21:56
    Van Gerwen komt tekort tegen Clayton en is direct klaar op Premier League-avond
  • 21:09
    Vitesse hoeft niet meer te vrezen voor voortbestaan na akkoord over GelreDome
  • 20:49
    Nederlands getint Wolfsburg schakelt PSG en Martens uit in CL Vrouwen

Meest gelezen

  • 1
    Aïcha Marghadi haalt fel uit naar Tom Egbers en Jack van Gelder
  • 2
    Jutta Leerdam na dagen van geruchten zoenend gezien met YouTuber Jake Paul
  • 3
    OverzichtVerliezen in Bakhmut | Poetin: 'Sancties raken Rusland'
  • 4
    Vrouw doodgeschoten in portiek Amsterdam, vermoedelijke dader ook overleden
  • 5
    Nederlandse stikstofaanpak mag van Brussel geen vaart verliezen


Nieuwsvideo's

  • Oekraïne heropent de strijd om Melitopol: waarom is de stad zo belangrijk?
    Oekraïne heropent de strijd om Melitopol: waarom is de stad zo belangrijk?
  • Burgers' Zoo bestaat 110 jaar en trakteert olifanten op wat lekkers
    Burgers' Zoo bestaat 110 jaar en trakteert olifanten op wat lekkers
  • Halsema spreekt met demonstrerende sekswerkers in Amsterdam
    Halsema spreekt met demonstrerende sekswerkers in Amsterdam
  • Vrouw bekneld tussen bestelbus en gevel na ongeval in Rotterdam
    Vrouw bekneld tussen bestelbus en gevel na ongeval in Rotterdam

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden