Het hele weekend van de Grand Prix van Rusland in Sotsji staan onze Formule 1-verslaggevers Joost Nederpelt en Patrick Moeke tot jullie beschikking en beantwoorden ze jullie vragen. Het enige wat je hoeft te doen, is je vraag onder dit artikel op NUjij stellen.

Lezer Erik_Hensen: Waarom mocht Vallteri Bottas VOOR Max Verstappen starten ondanks het feit dat hij later bekend maakte dat hij ook een nieuwe motor koos? En wat is het taktische aan deze extra motorwissel, hij had toch kort geleden ook al een gridstraf wegens nieuwe motor, of ben ik daar abuis?

Patrick: Als verschillende coureurs een motor wisselen en hetzelfde aantal plaatsen gridstraf hebben, wordt er gekeken naar de uitslag van de kwalificatie. Voorafgaand aan de kwalificatie was al bekend dat Leclerc en Latifi ook al hun motor zouden wisselen. Omdat Verstappen ook nog drie plaatsen extra gridstraf heeft gekregen voor het incident met Hamilton in Monza, wist hij dat hij toch al achteraan moest starten. Bottas eindigde in de kwalificatie voor Verstappen en mocht dus ook voor de Nederlander plaatsnemen op de grid.Het tactische bij Mercedes zit 'm in dat Bottas nu een extra motor in zijn 'poule' heeft. Bottas greep zijn matige kwalificatie aan om zijn motor te wisselen. Daardoor heeft hij voor de rest van het seizoen een extra krachtbron in zijn poule zitten en moet hij het seizoen zonder gridstraffen af kunnen maken. Alle andere motoren die hij dit seizoen al gebruikte, dus ook zijn nieuwe motor uit Monza, mag hij gewoon blijven inzetten.

Lezer Tatanka: Mercedes had vraagtekens over de veiligheid in de pitlane, waarom krijgt Hamilton dan minstens geen reprimande van de Fia/stewards over het platrijden van de voorste man tijdens de vrije training?

Patrick: "Dit soort regels zijn in de Formule 1 (helaas) altijd een beetje schimmig. De FIA heeft het incident bekeken en zal ongetwijfeld tot de conclusie zijn gekomen dat het geen onbezonnen actie van Hamilton of Mercedes is geweest."

Lezer Just_in: Max start zondag bij de race achteraan door gridstraffen en daardoor is de kwalificatie eigenlijk nutteloos gewonden voor hem. Waarom neemt hij toch het risico om te kwalificeren? Het gaat waarschijnlijk regenen en een ongeluk zit in een klein hoekje, zou je zeggen. Of gebruikt hij het als een extra vrije training?

Joost: "Verstappen moet zich natuurlijk wel kwalificeren. Dat gaat hem gemakkelijk lukken. Daarna zal hij van de mogelijkheid gebruik maken om wat kilometers te rijden, dus je kunt het zien als een soort vrije training. Maar Q3 gaat hij zeker niet halen, omdat anders zijn vrije bandenkeuze vervalt."

Lezer Martin83: We gaan binnenkort naar een ander circuit in Rusland. Waarop Sochi niet veel geracet wordt en het wegdek heel 'groen' is, zien we verbetering op het circuit bij Sint-Petersburg?

Patrick: "Dat zou wel moeten aangezien het nieuwe circuit in Sint-Petersburg een permanent circuit is en het Sochi Autodrom eigenlijk gewoon een verkapt stratencircuit is. Hoe dat in de praktijk gaat zijn moeten we uiteraard nog even afwachten."

Lezer Z: Wat voor motorupdates zijn nou wel en niet toegestaan gedurende het seizoen? Ik dacht dat er geen updates toegestaan waren, maar ik zie toch regelmatig teams trots hun verbeteringen aankondigen. Heb ik het verkeerd begrepen?

Joost: "Updates zijn gedurende het seizoen inderdaad in principe niet toegestaan. Echter: je mag wel 1 keer per seizoen een nieuwe specificatie per onderdeel doorvoeren. Logischerwijs doen de fabrikanten dit voor het begin van het seizoen. Dat hoeft echter niet. Ferrari bleek dus meerdere onderdelen nog niet vervangen te hebben, dus die waren nog van 2020-specificatie. Bij Honda bleek dat het geval met de batterij, de energy store. Dus zowel Honda als Ferrari hadden nog de mogelijkheid om deze specifieke onderdelen een keer te updaten. Dat was vast niet zo gepland, maar door eerdere tegenvallers van Ferrari in Hongarije, kost het ze nu dikke gridstraffen. Verstappens vernieuwde energy store in België viel nog binnen de limieten."

Lezer HouMediaScherp: Waarom zet Red Bull de motorstand van Perez niet op maximaal? Dan gaat de motor maar één of twee races mee, maar dan kan Perez voor Hamilton eindigen in plaats van erachter. Daar heeft Max niets aan.

Patrick: "Los van of dit technisch gezien zomaar mogelijk is, heeft Honda niet een hele kast vol met motoren in Japan liggen. Bovendien kost het ontwikkelen van een nieuwe krachtbron zo'n 10 miljoen euro. Daar gaat Honda - ook met het oog op de budgetcap en hun aanstaande vertrek - niet zomaar aan beginnen."

Lezer 8eWereldWonder: Ik mis de strategie rond het tanken en de hoeveelheid brandstof je mee neemt erg in de Formule 1. Het was altijd spannend of een coureur sneller was omdat hij minder brandstof bij zich had en dus mogelijk meer stops ging maken. Is er kans dat dit terug komt? Of dat er elektriciteit getankt wordt?

Joost: "De kans dat het tanken terugkeert in de Formule 1 is, zeker tot 2026, erg klein. De kans op elektriciteit ‘tanken’ is ook klein. De Formule 1 wil wel door met hybride-techniek, maar dan wel door de auto de elektriciteit zelf op te laten wekken. Dat gebeurt nu al, en kan nog veel verder worden ontwikkeld. Ik kan uiteraard niet heel ver in de toekomst kijken, maar in dit decennium zie ik het niet gebeuren dat er tijdens de pitstops een stekker in het stopcontact gaat."

Lezer gerardmini: Hoe zit het nu met het onderzoek van de motor naar de zogenaamde illegale manier van koeling bij Mercedes?

Patrick: "Dat onderzoek loopt nog. Het is niet bekend wanneer daar uitsluitsel over komt."

Bekijk hier de vragen die gesteld werden over de vorige Grands Prix: