Max Verstappen probeert tijdens de Grand Prix van Italië, met zaterdag de sprintrace en zondag de hoofdrace, zijn WK-leiding te behouden. Hoewel Mercedes normaal heer en meester is op Monza, zit de Red Bull er dit jaar best dicht bij. NU.nl bekijkt hoe de auto's van Verstappen en Lewis Hamilton zich tot elkaar verhouden.

Red Bull gebruikt ook op Monza de achtervleugel met dikkere vorm in het midden en dunne uiteinden. Deze vleugelvorm is dit seizoen al in meerdere varianten ingezet.

Red Bull gebruikt ook op Monza de achtervleugel met dikkere vorm in het midden en dunne uiteinden. Deze vleugelvorm is dit seizoen al in meerdere varianten ingezet.
Red Bull gebruikt ook op Monza de achtervleugel met dikkere vorm in het midden en dunne uiteinden. Deze vleugelvorm is dit seizoen al in meerdere varianten ingezet.
Foto: Getty Images

Mercedes kiest voor een meer conventionele rechte achtervleugel, zoals de meeste teams gebruiken op Monza. Ook is duidelijk dat Lewis Hamilton met een iets minder steile voorvleugel rijdt dan Max Verstappen.

Mercedes kiest voor een meer conventionele rechte achtervleugel, zoals de meeste teams gebruiken op Monza. Ook is duidelijk dat Lewis Hamilton met een iets minder steile voorvleugel rijdt dan Max Verstappen.
Mercedes kiest voor een meer conventionele rechte achtervleugel, zoals de meeste teams gebruiken op Monza. Ook is duidelijk dat Lewis Hamilton met een iets minder steile voorvleugel rijdt dan Max Verstappen.
Foto: Getty Images

Het idee achter de achtervleugel van Red Bull is dat de dunnere uiteinden voor minder luchtweerstand zorgen. De meeste neerwaartse kracht wordt opgewekt in het diepere middenstuk, waar de vleugel het effectiefst is. Het genereren van neerwaartse kracht gebeurt bij de Mercedes-vleugel meer over de hele breedte.

De achtervleugel van Red Bull heeft als klein nadeel dat de opening kleiner is als het DRS-systeem wordt geactiveerd, zoals te zien is op de foto's. Dit maakt DRS minder effectief, wat nadelig was tijdens de kwalificatie, als het systeem in de twee zones van Monza mag worden ingezet. Ook wordt het inhalen tijdens de race lastiger, al is het effect van DRS in deze afstelling ook weer niet zo groot. Het gat dat wordt geopend is al veel kleiner dan op andere circuits, waar met een veel stijlere vleugel wordt gereden.

De Red Bull met DRS open.

De Red Bull met DRS open.
De Red Bull met DRS open.
Foto: Getty Images

De Mercedes met DRS open.

De Mercedes met DRS open.
De Mercedes met DRS open.
Foto: Getty Images

Mercedes gaat bijna overal harder

Dat Mercedes een hogere topsnelheid heeft, is te zien aan de vier meetpunten op Monza. Op drie van de vier bereikt Hamilton een hogere snelheid. Ook zet hij een grotere stap in snelheid op het stuk tussen de finishlijn halverwege het rechte stuk en de speed trap, die vlak voor de eerste bocht ligt. De Brit versnelt op dat stuk met 22,9 kilometer per uur en Verstappen maar met 18,8 kilometer per uur. In de snelheden van Sergio Pérez is hetzelfde beeld te zien.

Opvallend is wel dat Verstappen een veel hogere topsnelheid heeft op het meetpunt aan het einde van de tweede sector, wat ook het einde van de tweede DRS-zone is. Ook Valtteri Bottas ging daar 'slechts' 331,1 kilometer per uur. Overigens bereikte Williams-coureur Nicholas Latifi de hoogste snelheid. De Canadees kwam tot maar liefst 344 kilometer per uur op de speed trap.

Topsnelheden Verstappen vs. Hamilton in km/h

  • Finishlijn: Verstappen 315,8 - Hamilton 315,6
  • Speed trap: Verstappen 334,6 - Hamilton 338,5
  • Sector 1: Verstappen 322,5 - Hamilton 323,3
  • Sector 2: Verstappen 337,3 - Hamilton 329,7

Aan de beste sectortijden uit de kwalificatie is te zien dat Verstappen overal inlevert op zijn grote titelrivaal Hamilton. Het wil normaal nog wel eens zo zijn dat Red Bull tijd terugwint in de bochten, wat op Monza vooral in de tweede sector winst op zou moeten leveren. Dat was in de kwalificatie niet het geval; ook daar is Hamilton sneller.

Beste sectortijden Verstappen vs. Hamilton

  • Sector 1: Verstappen 26,8 - Hamilton 26,7
  • Sector 2: Verstappen 26,7 - Hamilton 26,6
  • Sector 3: Verstappen 26,4 - Hamilton 26,3

Red Bull doet het naar verhouding hartstikke goed op Monza

Toch is ook de Italiaanse Grand Prix op Monza weer een bewijs dat Red Bull dit seizoen een uitstekende auto heeft. Monza is niet het circuit dat het beste bij de RB16B past, maar Verstappen zit wel veel dichter bij de snelste kwalificatietijd dan de afgelopen jaren het geval was. Ook in de sprintrace van zaterdag hield de Limburger leider Bottas in het vizier.

Uiteindelijk lijkt de Honda-motor misschien wel de grootste bijdrage aan deze stap in snelheid te hebben geleverd. Verstappen en Red Bull lijken zelf ook te beseffen dat ze Mercedes dit weekend niet bij kunnen houden. Toch is de relatieve snelheid die Verstappen op Monza kan laten zien, bemoedigend voor de komende races.

Achterstand Verstappen op pole in Monza

  • 2021: +0,411
  • 2020: +0,908
  • 2019: Geen tijd i.v.m. motorwissel
  • 2018: +1,496
  • 2017: +1,146 (regen)
  • 2016: +1,276