Tijdens een Grand Prix-weekend praten coureurs vaak over hun racepace en hun kwalificatiepace. Wat betekenen deze termen precies en waarom zit er zo veel verschil in?

Laten we gelijk met het belangrijkste verschil beginnen. De racepace is een Engelse term die grofweg aangeeft welk tempo een coureur in de race kan rijden zonder dat de banden te snel slijten. De kwalificatiepace is het tempo waarop in de kwalificatie voluit kan worden gereden. Als een auto een sterke racepace heeft, betekent dat niet noodzakelijkerwijs dat er ook goed mee gekwalificeerd kan worden, en vice versa. De teams zijn altijd op zoek naar een compromis in de afstelling van de auto.

Tussen de kwalificatie en de race mag er nauwelijks meer iets aan de afstelling van de auto veranderd worden. Dit zijn de zogenaamde parc fermé-regels. Het is daarom belangrijk om een afstelling te kiezen waarmee de auto zowel in de kwalificatie als de race uit de voeten kan.

In de kwalificatie rijden de coureurs met veel minder brandstof dan tijdens de race. De tanks zijn tijdens de kwalificatie zelfs bijna leeg, maar in de race hebben de rijders tegen de 100 kilo benzine aan boord. Dit extra gewicht verandert het weggedrag van de auto ingrijpend en is extra zwaar voor de banden.

Tijdens de race worden doorgaans ook meer soorten banden gebruikt dan in de kwalificatie. In de kwalificatie worden vooral de rode softbanden gebruikt. Soms wordt er ook een rondje op de mediums gereden. De harde banden komen vrijwel nooit in actie tijdens de kwalificatie. In de race wel. Ook hiermee moet tijdens het afstellen van de auto rekening worden gehouden, dat de auto idealiter met elke band uit de voeten kan.

Fernando Alonso wisselt tijdens een pitstop naar de harde banden.

Fernando Alonso wisselt tijdens een pitstop naar de harde banden.
Fernando Alonso wisselt tijdens een pitstop naar de harde banden.
Foto: Getty Images

Het heeft geen zin om een razendsnelle kwalificatie te rijden en vervolgens in de race je banden in korte tijd op te roken. Het blijft daarom een compromis. Ferrari versleet de banden bijvoorbeeld veel te snel in de Grand Prix van Frankrijk. Vervolgens leverde het team iets van de kwalificatiepace in om de banden in de race langer goed te houden. Daarmee werd de racepace dus beter.

Je hebt evenmin veel aan een goede racepace als de kwalificatiepace niet goed is. Met een slechte kwalificatie help je de mogelijkheid om in de race echt van een goede racepace te profiteren al om zeep.

De afstellingsmogelijkheden van een Formule 1-auto zijn haast ontelbaar. De belangrijkste zijn de afstelling van de vering, de manier waarop de banden op het asfalt staan, de rijhoogte en uiteraard de afstelling van de voor- en achtervleugel.

De afstellingen zijn op elk circuit weer anders.

De afstellingen zijn op elk circuit weer anders.
De afstellingen zijn op elk circuit weer anders.
Foto: Getty Images

Tijdens de vrije trainingen is vaak al aardig te zien hoe de racepace van een auto is. In een normaal weekend proberen de teams namelijk vooral in de tweede vrije training langere runs te rijden op de banden die ze in de race vooral willen gebruiken. Deze rondetijden zeggen veel over wat je in de race van de auto's kunt verwachten, en hoe die zich verhouden tot de concurrentie. Al houden teams wel voor zichzelf met hoeveel benzine in de tank ze dan precies rijden en of de motor wel op de krachtigste stand staat.

Wat kunnen we op dit vlak over de GP op Monza zeggen? Dit is geen normaal weekend. Er is sprake van een sprintrace op zaterdag. Monza is niet het allermakkelijkste circuit om in te halen, dus een goede kwalificatiepace is belangrijk. Maar op zaterdag staat er dus ook al een extra race (van een derde lengte van de Grand Prix) op het programma. Dus een goede racepace kan wel iets belangrijker zijn dan in een normaal weekend. Tegelijkertijd rijden de coureurs dan weer niet met een volle tank en zijn er in principe geen pitstops. Kortom: het is een ingewikkeld spelletje. Geen wonder dat de teams allerlei rekenwonders in dienst hebben om elk weekend weer tot de ideale afstelling te komen.