Het Nederlands Film Festival lanceert dinsdag de campagne voor haar 33e editie.

In deze campagne moeten 'gewone' Nederlanders die Paul Verhoeven, Dick Maas, Carice van Houten, Frank Lammers, Nasrdin Dchar, Jan Kooijman, Martin Koolhoven, Eddy Terstall, Theo Maassen of Georgina Verbaan heten een hoofdrol gaan spelen.

Deze naamgenoten van de helden van de Nederlandse cinema kunnen zich vanaf dinsdag melden op de website van het NFF. Uit de inzendingen wordt over anderhalve week een top 10 samengesteld. Het publiek kan daarna vanaf 24 juni online stemmen op zijn favorieten.

Gezichten

De vijf onbekende Nederlanders die de meeste stemmen krijgen, worden de daadwerkelijke gezichten van de campagne.

Zij zullen in september in heel Nederland te zien zijn op affiches en de tv-commercial van het festival. Bovendien legt het Nederlands Film Festival de nieuwe sterren in de watten, onder anderen als speciale gast op de openingsavond.

De commercial wordt geregisseerd door Michiel van Erp. De campagne is bedacht door communicatiebureau KesselsKramer. Met deze aanpak wil het NFF beklemtonen dat het vooral een festival is voor het publiek.

De 33e editie van het NFF vindt plaats van 25 september tot en met 4 oktober. De gast van het jaar is regisseur Paula van der Oest.