AMSTERDAM - Liesbeth List is na tien jaar en een succesvol uitstapje als Edith Piaf in de theaters met de musical La Vie En Rose weer terug met een nieuw album, Verloren En Gewonnen. Vergroeid met Piaf is ze na al die tijd echter niet. "Ik draai vrijwel direct de knop om."

Al die tijd in de huid kruipen van Edith Piaf en daar vervolgens mee stoppen. Dat moet haast wel aanvoelen als een soort van afscheid. Klopt dat?

“Nee, helemaal niet eigenlijk. Ik draai vrijwel direct de knop om. Als ik op het podium sta dan acteer ik en ben ik een heel ander persoon, maar zodra ik van het podium afstap ben ik weer gewoon mezelf.”

En onder uw eigen naam is er na tien jaar dan weer een nieuw album. Een lastig proces?

“Er zijn een hoop schrijvers die met mij willen samenwerken. Op Verloren en Gewonnen werk ik onder andere samen met een hoop artiesten: Boudewijn de Groot, Maarten Peters, Frank Boeijen, Huub van der Lubbe... Dat is mij erg goed bevallen. Ik kan zelf namelijk geen nummers zelf schrijven, dus dat laat ik liever over aan anderen.”

Heeft u het proces van het maken van een plaat erg gemist?

“Dat proces, dat kan ik moeilijk missen. Al staan in zo’n klein land als Nederland staan de platenmaatschappijen duidelijk alleen te springen om namen als Marco Borsato of Guus Meeuwis.”

‘De band is uitgefreakt tijdens de opnames', zei u over het album. Wat moeten we ons daarbij voorstellen?

“Dat mijn band allesbehalve keurig gespeeld heeft. De jongens hebben hun hele hebben en houwen in de muziek gelegd. Ze hebben enorm veel plezier in hun werk en dat komt in de liedjes naar voren. Het zijn absoluut de beste popmuzikanten die ik ken.”

De opbrengst van het nummer ‘Leer mij zien’ gaat naar de Carolien Bijl Stichting. Waarom precies dit goede doel?

“Ik doe in principe niet meer aan goede doelen, omdat de regering dat volgens mij wel regelt. Maar deze stichting vond ik bijzonder omdat zij onderzoeken steunen voor alle aangeboren afwijkingen aan het schedel en aangezicht.”

U heeft een carrière van 47 jaar achter de rug. Wat is, als u onbescheiden bent, uw specifieke bijdrage geweest aan het Nederlandse muzieklandschap?

“Ik bewijs dat Nederlands de mooiste taal is die er bestaat door middel van prachtige teksten en melodieën. Ik zing niet om te zingen zoals Karin Bloemen en Mathilde Santing met hun mooie stemmen, maar ik zing over onderwerpen die mij aan het hart gaan. En ik ben natuurlijk degene die ooit begonnen is met het repertoire van Jacques Brel, vanwege die prachtige teksten. Dat is iets wat iedereen mij na heeft gedaan."

Meer weten over Liesbeth List? Kijk op NLtracks.