AMSTERDAM - In de serie 'Het verhaal van' vertellen artiesten wekelijks over hoe hun werk tot stand kwam en welke gedachte achter een nummer zit. Deze week Utopia van Within Temptation.

De symfonische metalformatie is één van de meest succesvolle bands van Nederland. Onder leiding van zangeres Sharon den Adel bracht de band sinds 1997 vijf studioalbums uit en werd Within Temptation ook over de grens steeds bekender.

Onlangs verscheen het live-album An Acoustic Night at the Theatre, met opnames van de akoestische theatertournee uit 2008. Daarnaast nam de band ook één nieuw nummer op dat tevens de nieuwe single is: Utopia.

Imperfecties

“Het gaat over een perfecte wereld”, legt Sharon den Adel uit. “Maar ook over de imperfecties van diezelfde utopie. Het ligt namelijk aan de mensen zelf hoe zo'n wereld er uitziet en of een utopie überhaupt wel mogelijk is.”

Voor de 35-jarige Den Adel kwam het als een verrassing dat ze over het concept 'utopie' nadacht. “Soms komt zo'n idee uit het niets. Ik wist bijvoorbeeld niet dat het me bezighield.”

Toen het idee zich aandiende zag Den Adel er direct een nummer in en probeerde ze haar denkbeelden en ervaringen erin te verwerken.

“Uiteindelijk houdt zoiets iedereen bezig, we worden immers dagelijks met de tekortkomingen van onze wereld geconfronteerd. Zelf ben ik gelukkig, maar op het moment dat je naar het nieuws kijkt zie je hoeveel ellende er echt is.”

Zowel de tekst als de videoclip laten ruimte voor een eigen interpretatie van de luisteraar.

“Je kan de man in de clip zien als een engel, als God, maar misschien ook wel als het noodlot. Het lot heeft een aantal ondoorgrondelijke wegen. Waarom wordt iemand anders gered van de dood en de ander niet”, vraagt den Adel zich hardop af.

Den Adel componeerde het nummer samen met Daniel Gibson, de producer van de albums The Silent Force en The Heart of Everything. “Het was de eerste keer dat ik samen met hem een nummer schreef.”

Stijl

In eerste instantie vonden de twee het liedje niet bij de stijl van Within Temptation passen. “Maar het paste wel goed op deze akoestische plaat”, aldus de zangeres. “Juist omdat het ook met een akoestisch gitaar is geschreven en opgenomen.”

Op het nieuwe album, dat waarschijnlijk eind 2010 verschijnt, wordt de stijl van de single niet doorgetrokken.