AMSTERDAM - Ze noemen hem de godfather van de Nederlandse rockmuziek. Deze maand is het precies vijftig jaar geleden dat hij op zijn negentiende zijn eerste hit opnam: Kom Van Dat Dak Af.

Vrijdag de 13e presenteert Peter Koelewijn (69) ook zijn nieuwste cd Een Gelukkig Man, met dertien nieuwe liedjes.

Bijgelovig is Koelewijn niet. Wel een gelukkig man. ''Omdat de cd klaar is en ik nog creatief kan zijn met gevoel dat direct uit mijn hart komt'', zegt hij zelf. Het is voor het eerst in 25 jaar dat er weer een album verschijnt met allemaal nieuwe liedjes.

De afgelopen jaren verschenen er wel cd's, maar daarop was voornamelijk oud werk te horen. ''Ik was al heel lang van plan om een nieuwe cd te maken, maar ik schoof het steeds voor me uit'', zegt Koelewijn. ''Het was de angst niet zeker te weten of ik het nog kon.''

Godfather

Koelewijn geldt als de godfather van de Nederlandse popmuziek. Zelf vindt hij dit maar onzin. ''Ik vind het prima, het streelt mijn ego, maar popmuziek bestond al veel langer. Je kan niet een moment aanwijzen en zeggen 'toen begon het'.''

Niettemin is zijn invloed op de Nederlandse popmuziek groot. De afgelopen decennia werkte hij onder meer als artiest, dj en producer. Hij ontdekte een groot aantal artiesten, voor wie hij een groot aantal hits schreef.

Hij werkte onder meer met Bonnie St. Claire, Willeke Alberti, Ria Valk, Nico Haak, Cliff Richard en Helmut Lotti. Ook met zijn eigen band de Rockets stond hij meermalen in de hitlijsten.

Paul de Leeuw

In 1978 verscheen het album Het Beste In Mij Is Niet Goed Genoeg Voor Jou. Hierop stonden hits als Je Wordt Ouder Pappa en KL 204 (Als Ik God Was) dat later door Paul de Leeuw werd opgenomen.

Achteraf gezien beschouwt Koelewijn dit album als een keerpunt. ''Hiermee ging ik een andere richting op. Nu ging ik ook serieuze liedjes voor mezelf schrijven.'' Het album leverde hem een Edison op.

Sfeer

''Mijn nieuwe cd heeft qua tekst dezelfde sfeer'', aldus Koelewijn. ''Er staan ook stevige nummers op en de teksten hebben een aardige diepgang als ik dat over mezelf mag zeggen. Ik leg de lat heel hoog voor mezelf. Ik kan niet met een flutliedje aankomen, dan wordt ik afgeslacht''.

Koelewijn toont zich maatschappelijk betrokken. In het rocknummer Respect hekelt hij het gebrek daaraan in een tijd waarin ambulancepersoneel in elkaar wordt gemept. ''Het is uit woede geschreven. De politici hebben het er al jaren over, maar er gebeurt niets.''

Gelul

Koelewijn was een van de eersten die Nederlandse teksten maakte op rock & roll. Sommige muzikanten vinden dat het Nederlands niet past bij deze muziek, maar Koelewijn vindt dat ''gelul''.

Volgens hem moet je er wel meer moeite voor doen en komt het veel directer over. ''Als je in het Nederlands zingt, sta je wel in je blote kont. Je kunt je niet verschuilen achter de taal.''

Koelewijn denkt er nog niet over om te stoppen. ''Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik heb al een idee voor een nieuwe song. Als de cd een succes is, wil ik het theater in. Een eigen Peter Koelewijn theatershow. Dat zou ik graag willen.''