AMSTERDAM – Als het over progressieve metal gaat is Dream Theater een band waar je moeilijk omheen kunt. De carrière van het Amerikaanse vijftal tikt ondertussen bijna de 25 jaar aan en omvat twaalf studioplaten.

NU.nl sprak met zanger James LaBrie over de nieuwste toevoeging aan het oeuvre, Black Clouds & Silver Linings.

Dream Theater is als het op opnemen aankomt nog van de oude stempel, vertelt LaBrie. “Tegenwoordig gaan veel bands de studio in met een hele berg demo’s en een blauwdruk van hoe het album moet gaan klinken.

Wij doen het meer zoals in de jaren ‘70 bands als Pink Floyd, Genesis en Rush hun platen maakten. We doen alles in de studio, van schrijven tot produceren. Alles gebeurt binnen dezelfde vier muren en is onderdeel van hetzelfde proces.”

Boodschap

Uit dat hele proces kwam dit keer Black Clouds & Silver Linings. Een plaat zonder eenduidig concept, aldus LaBrie, maar wel met een heldere boodschap.

“Of er nou iets goeds of iets slechts gebeurt in je leven: je leert ervan. Je groeit ervan als persoon. Daar geloof ik heel sterk in. Je leven wordt verrijkt of het nou een negatieve of een positieve ervaring is. Dat is de ‘silver lining’ om iedere donderwolk die boven je hoofd hangt.”

Toegankelijk

De leden van Dream Theater staan bekend om hun uitstekende technische vaardigheden en dat maakt de muziek van de band niet altijd even toegankelijk. Maar dat is iets waar de zanger juist trots op blijkt te zijn.

“Ieder Dream Theater album is eclectisch en mag in geen geval op de voorganger lijken. We moeten onze fans met elke nieuwe plaat blijven verrassen. Diversiteit is wat het vooral ook voor onszelf spannend en stimulerend houdt. Er is niets voorspelbaar, er zijn geen grenzen of beperkingen waarvan wij vinden dat we ons er aan moeten houden. Dream Theater platen moeten geen achtergrondmuziek worden, je moet ze zeker niet na twee keer draaien door hebben.”

U2

Toch heeft de zanger grote bewondering voor bands die wel ‘makkelijke’ muziek maken.

“U2 is daar een prachtig voorbeeld van. Dat is een geweldige band. Het is veel moeilijker om toegankelijke, catchy muziek te schrijven dan veel mensen denken. Dat wordt echt ontzettend onderschat. Ik kan het niet, hoor, zulke simpele en doeltreffende nummers schrijven. Ik zou willen dat ik het kon, dan was mijn bankrekening net zo dik als die van Bono.”

Roadrunner

Black Clouds & Silver Linings is de tweede plaat van Dream Theater op het Roadrunner-label. LaBrie is van mening dat de band de overstap van de ‘grote’ maatschappij Atlantic naar het veel kleinere Roadrunner veel eerder had moeten maken.

“We voelen ons enorm thuis bij Roadrunner. En bovenal: we voelen ons erg gewaardeerd. We werken nu met mensen die onze muziek net zo veel waarderen als we zelf doen. Als we van meet af aan op een label hadden gezeten dat ons op waarde had geschat, hadden we nu een veel grotere band kunnen zijn.”

De band mag zich dan nu beter thuis voelen op hun label, toch kon ook Roadrunner niet voorkomen dat Black Clouds & Silver Linings enkele weken voor de officiële release al op het internet te vinden was.

Respect

“Illegaal downloaden is de ultieme vorm van gebrek aan respect. Het is domweg stelen. Ik vind het schandalig dat mensen het illegaal downloaden van muziek durven goed te praten zodat ze hun geld aan iets anders kunnen besteden”, aldus een overduidelijk geïrriteerde LaBrie.

“Wie een album van Dream Theater illegaal download ontneemt mij inkomsten en toont geen enkel respect voor mijn werk. Diegene steelt van mij en verlamt de muziekindustrie.”

Maar hoe gefrustreerd hij ook is over illegaal downloaden, een oplossing voor het probleem heeft hij niet.

Misselijk

“Daar moeten andere mensen zich maar aan wagen, die voor dit soort dingen doorgeleerd hebben. Ik ben muzikant, geen zakenman of advocaat.

Begrijp met niet verkeerd: het internet op zich is fantastisch, dat heeft ons als band vele malen dichter bij onze luisteraars gebracht en ongetwijfeld vele nieuwe fans opgeleverd. Maar dat hele illegale downloaden: ik word al misselijk als ik er aan denk.”

Dream Theater speelt op 7 oktober in Ahoy in Rotterdam.