Gomez heeft een hekel aan de hype-factor

AMSTERDAM – De Britse band Gomez timmert al meer dan tien jaar gestaag aan een muzikale carrière. NU.nl sprak met drummer Olly Peacock over hypes en foute muziek.

Het nieuwste wapenfeit van het vijftal is A New Tide, het zesde album in de discografie. Veel bands zien op tegen het opnemen van nieuw werk, maar Gomez heeft met betrekking tot platen altijd een heel ander probleem.

“Het beestje moet een naam hebben, maar wij hebben altijd verschrikkelijk veel moeite met het verzinnen van albumtitels”, aldus Peacock.

“Uiteindelijk heb ik de hulp ingeschakeld van een vriend, die met A New Tide kwam aanzetten. Dat vonden we allemaal goed klinken. Ik heb hem niet eens om uitleg gevraagd, zo blij waren we dat we een titel hadden, haha.”

Vrolijk

Er zijn twee beschrijvingen die de drummer met betrekking tot het nieuwe album veel leest en hoort. “Dat het zo’n vrolijke plaat is en dat ons geluid ‘Amerikaanser’ geworden zou zijn. Dat eerste zie ik als een compliment, dat tweede begrijp ik niet zo goed. Drie van de vijf bandleden wonen in de VS, maar die luisteren sinds ze daar zitten juist vooral naar Europese bands: Kraftwerk, Deus, The Notwist en een hele rits Duitse bands.”

De muziek van Gomez wordt vaak getypeerd als indiefolk met blues- en soulinvloeden. “Veel mensen denken dat we veel naar blues luisteren, vanwege ons geluid, maar dat is helemaal niet zo”, legt Peacock uit.

“Vroeger wel, maar de laatste jaren helemaal niet meer. We zijn in dat opzicht wel iets eclectischer geworden. Blues en soul zijn voor ons nu net zo belangrijk als andere muziek.”

Prijs

Gomez kreeg in 1998 de prestigieuze Mercury Prize toebedeeld, en won daarbij van gevestigde grootheden als Massive Attack en Pulp. Toch legde de prijs geen enkele druk op de band.

“Het was destijds fantastisch om die prijs te winnen, maar we zijn er eerlijk gezegd niet zo mee bezig geweest”, herinnert Peacock zich. “Ik heb zelf op geen enkel moment ook maar enige druk gevoeld, of het idee gehad dat ik een belofte moest inlossen. Niemand in de band had daar last van. Wij deden gewoon lekker waar we zin in hadden, verder zagen we wel waar we uitkwamen.”

Hype

Veel bands die de Mercury Prize gewonnen hebben bestaan niet meer, of hoor je nooit meer iets van. “Daar horen wij gelukkig niet bij, maar waarschijnlijk denken veel mensen dat we groter zouden moeten zijn dan we uiteindelijk nu zijn.

Er speelt altijd een zekere hype-factor mee na het winnen van zo’n belangrijke prijs, maar die wordt door de media bepaald. Daar heb je als band geen enkele invloed op en moet je je dus vooral niet te druk om maken.”

Tegelijkertijd stoort Peacock zich wel aan de stemmingmakerij in de media. “Bands zijn bijna accessoires geworden, mensen denken ‘ik luister voor dit album naar deze band en bij het volgende laat ik ze links liggen want dan zijn ze volgens de NME niet cool meer’. Ik denk dat veel zogenaamde muziekliefhebbers de verkeerde prioriteiten hebben, in ieder geval in Engeland.”

Foute clubhouse

Toch is Peacock zelf ook niet helemaal vrij van het volgen van hypes. Ook hij heeft een aantal platen in zijn collectie staan waarvan hij achteraf niet meer begrijpt waarom hij ze ooit aangeschaft heeft.

“Je had halverwege de jaren negentig zo’n dance-revival met van die hele foute clubhouse. Ik heb toen Higher States of Consciousness van Josh Wink grijs gedraaid. Een fantastisch nummer vond ik dat. Toen ik het laatst nog eens terug hoorde vond ik er geen fluit meer aan.”

Peacocks favoriete Gomez-plaat, afgezien van A New Tide uiteraard, is In Our Gun. “Dat album is erg experimenteel en speels. Het was echt zo’n plaat die toen hij uitkwam door heel veel mensen genegeerd werd, maar jaren later roept iedereen opeens ‘wow, wat een geweldige muziek!’. Pff, als jullie nou de moeite hadden genomen om in eerste instantie goed naar het album te luisteren, denk ik dan altijd.”

Uitdaging

Peacocks favoriete nummer op A New Tide is Airstream Driver. “Het heeft een instant feel-good gevoel zonder afgezaagd of bedacht te klinken. Het was echt een uitdaging om dat nummer af te maken. Ik heb het gitaararrangement voor dat nummer geschreven, en dat terwijl ik helemaal niet goed gitaar kan spelen.

Achteraf was Airstream Driver het nummer waar we de meeste positieve reacties op kregen. Mensen werden er heel blij van, en daarom hebben we er gelijk maar de eerste single van gemaakt.”

Het nieuwe album van Gomez, A New Tide, ligt nu in de winkel. De band speelt 13 augustus in het voorprogramma van Pearl Jam in Ahoy en 14 augustus in Doornroosje in Nijmegen.

Tip de redactie