That’s Blue! + Painters Talking - Selected by Tom Barman

Tom Barman is vooral bekend als frontman van dEUS, maar hij doet nog veel meer. Zo maakte hij een speelfilm, was hij Zomergast en organiseerde hij een aantal festivals. Aan dit rijtje kan nu de titel ‘samensteller van een jazz-compilatie’ worden toegevoegd.

De Belgische tak van het bekende jazzlabel Blue Note vraagt voor de serie 'Sidetracks' steeds een beroemde Belgische muzikant om uit de archieven van het label een verzamelaar samen te stellen.

Bij de voorgaande zes delen resulteerde dat in een lounge-cd met makkelijk verteerbare easy-listening, brave bossa en een vleugje acidjazz. Maar niet bij Tom Barman. Hij nam zijn taak meer dan serieus en kwam met een album op de proppen dat totaal anders dan de rest van de serie.

Archieven

Alhoewel naar eigen zeggen Blue Note niet echt zijn favoriete jazzlabel is en hij liever een compilatie had gemaakt uit de archieven van Impulse! Of ECM, lukte het hem wel om een groot aantal favoriete nummers te selecteren. De plaat begint dan ook meteen met een van Barman’s muzikale helden, Charles Mingus, die hij al een samplede voor een dEUS-nummer en wiens muziek hij gebruikte op de soundtrack van zijn filmdebuut.

Ook de rest van de namen zijn indrukwekkend, met Art Blakey, Herbie Hancock en Wayne Shorter weet een jazzliefhebber meer dan genoeg.

Doelgroep

De echt fanatieke jazzfan zal waarschijnlijk alle nummers al wel in zijn bezit hebben, met als enige uitzondering 'The Rain' van de relatief onbekende zangers Eddie Gale, maar Barman wil zich juist richten op een andere doelgroep. Zo hoopt hij door zijn naam aan dit project te verbinden een jong publiek te interesseren voor deze muziek. Echt goede jazz is immers tijdloos.

Dialogen

Als extra heeft hij samen met zijn muzikale vriend CJ Bolland dialogen toegevoegd van moderne schilders als Willem de Kooning, Barnett Newman en Robert Rauschenberg. De flarden tekst uit de documentaire ‘Painters Painting’ zitten meestal aan het begin van een nummer, maar duiken soms ook middenin een track op.

De combinatie van moderne kunst en jazz klinkt nogal pretentieus en hautain, maar blijkt op deze cd wonderwel te werken. De citaten intrigeren en versterken de muziek. Barman heeft heel hoog ingezet, maar is hierbij meer dan geslaagd.

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie