Babel mag zonder twijfel een van de films (zoniet de film) van het jaar genoemd worden. Een film die mij na het zien nog wekenlang in de greep heeft gehouden. Dat de film niet alleen qua beelden maar ook qua muziek helemaal klopt bewijst de dubbel CD die net verschenen is.

De combinatie van verrassend en mooie popsongs met de muziek gecomponeerd door de Argentijnse Gustavo Santaolalla betekend dus ook gewoon dat we hier te maken hebben met de beste soundtrack van het jaar.

Met 'Babel' vervolmaakt de Mexicaanse filmmaker Alejandro Gonzales Inarritu een fascinerende trilogie die met Amoros Perros' en '21 Grams' begon. De aan Quintin Tarantino en PT Anderson gelieerde vertelstijl vond met 'Babel' zijn volmaaktheid. Gustavo Santaolalla is een Argentijnse multi muzikant die zich vanuit het spelen in de legendarische Argentijnse psychedelische folkrock band Arco Iris eind jaren 60 heeft ontwikkeld tot een van de meest opvallende componisten van filmmuziek.

Oscar

Waren zijn composities voor de films '21 Grams'en 'The Motorcycle Diaries' (waarvoor hij genomineerd werd voor een Oscar) al zeer doeltreffend. Met de emotievolle en zo mooi ingehouden soundtrack van 'Brokeback Mountain' maakte hij dus ook al de mooiste filmmuziek van vorig jaar en won daarvoor dan terecht een Oscar. (En o ja, was Brokeback Mountain ook niet gewoon de meest opvallende en beste film van dat jaar?). Zijn voor Emmylou Harris geschreven 'A Love That Will Never Grow Old' had ook gewoon de Oscar voor mooiste song moeten krijgen natuurlijk!

Babel

Aangezien de film in 3 landen speelt is er ook voor een gevarieerde soundtrack gekozen. De prachtige sfeervolle basismuziek is typisch Santaolalla. Een relaxte bijna Ry Coorder achtige gitaar wordt verwarmd door strijkers op de achtergrond en soundscapes die de boel vervreemden. Een ideale combinatie.

Voor de andere muziek werd een mix van originele muziek van de landen waar de film speelt en Westerse muziek gevonden. Niet alles wat op de soundtrack staat zit ook in de film maar alles sluit naadloos qua sfeer op elkaar aan.

De typische mariachi van Mexico, de opwindende latino hiphop van Rip Slyme, de prachtige composities van de Japanse alleskunner Ryuchi Sakomoto en de oorspronkelijke Marokkaanse klanken vermengd en fraai bewerkt door Santaolalla zelf.

Geniaal

Daarnaast, en diegenen die de film hebben gezien weten exact wat ik bedoel, is er ook die geweldige mix van Earth Wind & Fire 'September' met Fatboy's Slim bewerking van Steve Miller's 'The Joker'. In de film qua beelden overweldigend hier enerverend geschikt voor de dansvloer. Daarnaast valt in het prachtige 'World Citizen' van David Sylvian toch ook weer eens op hoe geniaal deze man is. Een soundtrack als geen ander en een absolute aanrader! (Concord/Universal)