Jay-Z is een van de succesvolste rappers aller tijden. Toen hij in 2003 aankondigde te stoppen met muziek maken was dat voor veel fans een schok, zeker omdat zijn laatste album misschien wel zijn beste was. Nu, drie jaar later is er opeens weer een nieuw album.

Blijkbaar liep de beste man over van muzikale creativiteit en had hij geen andere keuze. De single die als voorbode van Kingdom Come verscheen, smaakte in ieder geval naar meer. ‘Show Me What You Got’ is heerlijk over de top geproduceerd met samples van onder andere Public Enemy en de soundtrack van ‘Shaft In Africa’. Hoe ongeloofwaardig zijn eerder aangekondigde pensioen nu ook mag klinken, voor zulke lekkere platen zetten we graag onze vraagtekens overboord.

Alleen de rest van het album valt behoorlijk tegen. Nergens is het echt slecht, daar is Jay-Z een te goede MC voor, maar bij het beluisteren van de plaat vraag je je regelmatig af of dit nou alles is. Op Coldplay’s Chris Martin na, zijn alle andere gasten te verwachten en voegen ze ook nog eens weinig toe. De raps klinken bijna allemaal mat en ongeïnspireerd.

In betere tijden kun Jay-Z zich nog eens ergens druk om maken, nu is die maatschappelijke betrokkenheid ver te zoeken. Waarschijnlijk heeft zijn miljonairsleventje de rapper een beetje in slaap gesust. Alleen als het in ‘Minority Report’ over de orkaan Katarina gaat, horen we de oude Jay-Z weer opbloeien.

Producties, beats en raps, allemaal is het van het niveau net niet. Kingdom Come is een te gemakzuchtige plaat van iemand waarvan we weten dat hij heel veel beter kan. Het is dan ook een groot raadsel waarom Jay-Z uitgerekend met deze plaat zijn zogenaamde comeback komt maken. Deze plaat is alleen interessant voor fans en verzamelaars, want om de rapper in bloedvorm te horen kun je beter zijn albums ‘Black Album’ of ‘Blueprint’ kopen.