The Roots tonen wederom hun klasse

Hoeveel goede rapplaten er ook worden gemaakt, live vallen de meesten artiesten genadeloos door de mand. Behalve The Roots: deze topband is met groot gemak de allerbeste live-hiphopact ter wereld.

Het lijkt al bijna een traditie te worden, want bijna ieder jaar komen The Roots voor een tweetal optredens naar Amsterdam. Gezien het feit dat die concerten altijd makkelijk uitverkopen, zou je denken dat men de sprong wel een keer zal wagen naar een groter podium als Vredenburg of de Heineken Music Hall, maar blijkbaar voelen de mannen zich thuis in op het podium van Paradiso.

Collectief

In de afgelopen jaren hebben The Roots wel wat goede bandleden als Rahzel en Malik B. verloren, maar aan de andere kant is de band op het podium een steeds hechter collectief geworden. De belangrijkste man van de band is bij The Roots niet rapper Black Thought, maar de drummer: Amir "?uestlove" Thompson.

Met dit keer een zaklamp in zijn enorme afro en een sportjack van het Nederlands Elftal aan, kwam hij samen met Black Thought als eerste op en liet hij meteen horen dat hij tot de wereldtop van de drummers gerekend kan worden. Zijn kenmerkende, door jazz geïnspireerde stijl is het skelet van The Roots. Hij slaat en de rest hoeft alleen meer in te vullen.

Afwisseling

Ook de overige bandleden kregen uitgebreid de tijd om via solo's te laten horen waartoe ze in staat zijn. Bij rockconcerten zijn zulke solo's vaak vervelend, maar bij een hiphop-show is het een aangename afwisseling. Zeker omdat The Roots, met uitzondering van een paar hitjes, niet echt over een zeer opvallend repertoire beschikt.

Daarom kabbelde het concert tijdens het eerste deel van de show rustig voort en kwam het feest na een klein uurtje pas echt goed los. Bassist Hub zette toen namelijk het beroemde baslijntje van 'Rappers Delight' in. En dat invoegen van hiphop-klassiekers is nu net precies wat een show van The Roots zo leuk maakt. Op een haast achteloze manier schudden ze in een medley of halverwege een nummer even een melodie, baslijn of flard tekst uit hun mouw.

Toppers

Als toegift kwamen daar dan eindelijk de eigen hits van The Roots. Ze hebben er niet veel gescoord, maar 'You Got Me' en 'The Seed 2.0' zijn wel toppers die met gemak nog jaren meekunnen. Zo kreeg uiteindelijk iedereen in het publiek waar hij of zij voor kwam. Of dat nu pure hiphop, grappige covers, de hitjes of geweldige jazz-intermezzo's waren, The Roots toonden weer eens aan tot de absolute wereldtop te behoren.

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie