Als je achtentachtig jaar oud bent en nog relevante muziek kan maken ben je groot, heel groot. De oorspronkelijk uit Frans Guinee afkomstige Henri Salvador lukt dat.

Op zijn nieuwe album 'Reverence' versnijd hij Braziliaanse bossa met Franse chansons en zelfs big band tot een onweerstaanbare mix waar de emoties vanaf spatten.

Hij werd als kind van een Spaanse vader en een Caribische moeder op 18 juli 1917 geboren in Frans Guinea. Om op zijn zevende naar Parijs te verhuizen alwaar hij kennis maakte met de Amerikaanse jazz. Hij leerde zichzelf gitaar spelen naar zijn grote voorbeeld Django Reinhardt en reeds op zijn zestiende speelde hij in orkesten en jazz kwartetten en speelde zelfs enige tijd met zijn held Django.

Shows

Gedurende de tweede wereldoorlog diende hij in het leger om vlak daarna met een band naar Brazilië te vertrekken en daar vele shows te geven. Shows die een grote indruk aldaar achterlieten en mede de basis bleken voor de bossa stroming in de jaren 60.

Onderscheiding

Een invloed die zo groot was dat de grote Tom Jobim zelfs heeft gezegd dat Salvador degene was die hem tot de term bossanova bracht na het horen van diens Dans Mon Ile. President Lula en minister van cultuur Gilberto Gil gaven hem vorig jaar zelfs een hoge onderscheiding als verdienste aan de Braziliaanse muziek.

Solo

Terug in Frankrijk begon hij een grootse solo carrière die hem roem en faam bracht. Als groots chanson zanger waarbij zijn heerlijk zoete zangstijl altijd perfect werkte. Ook bracht hij een flink aantal rock en roll albums (met zijn veel te vroeg gestorven schrijfmaatje Boris Vian), albums voor kinderen uit.

Mooier

Zijn prachtige eigen albums werden over de jaren alleen maar mooier naarmate hij ouder werd. Zijn net verschenen album 'Reverence', voor het leeuwendeel opgenomen in Rio de Janiero met de legendarische Jaques Morelenbaum, bewijst dat Salvador's muziek alleen maar temperamentvoller is geworden.

Legendarisch

De prachtig gearrangeerde songs klinken als het Ipanema en Copcabana gedurende de jaren 50. Met gasten als Ceatano Veloso, Gilberto Gil en de legendarische pianist Joao Donato kunnen de songs niet meer stuk.

Jazzy

Ook nam hij een viertal songs op in Parijs met producer Michel Coeuriot die juist weer heel jazzy en big band klinken. De tegenstelling in deze opnamen maakt 'Reverence' zo fraai en Frans klonk vooral in die Braziliaanse bossa's in lange tijd niet zo aantrekkelijk.