De door Oosterse klanken en jazz beïnvloede filmmuziek van Yared is door de inbreng van Underworld sterk vertaald naar deze tijd. Verwacht echter geen pompende beats, want alles is erg ingetogen en subtiel.

Filmregisseur Anthony Minghella is er zo eentje die bij zijn films ieder detail kloppend wil maken. De filmmuziek speelt daarbij een zeer belangrijke rol. Voor eerdere films als "Cold Mountain", "The English Patient" en "The Talented Mr. Ripley" deed hij samen met componist Gabriel Yared erg veel onderzoek naar passende filmmuziek.

Heden

Nu was dat bij deze titels wel makkelijk, want ze spelen allemaal in een bepaalde periode in het verleden af. Zijn nieuwste film "Breaking and Entering" speelt zich echter in het heden af. Gelukkig bood de mediaspeler op zijn pc uitkomst: het bleek dat Minghella, volgens de statistieken van de mediaspeler, veel naar Underworld had geluisterd.

Andere veelgeluisterde muziek kwam van PJ Harvey en Sigur Ros. Al snel werd besloten dat deze drie acts de spil moesten vormen van de muziek in "Breaking and Entering". Van het een kwam het ander: Karl en Rick van Underworld hadden wel zin om samen met Gabriel Yared mee te werken aan de 'score' van de film. Er werd meteen groots uitgepakt, want voor de drie mannen werd de befaamde Abbey Road studio afgehuurd, waar ze min of meer konden doen en laten wat ze wilden.

Beats

Na wat geëxperimenteer met vreemde instrumenten als de 'Hang' viel al snel alles op zijn plaats. Het uiteindelijke resultaat van dit alles is veel meer dan de som der delen, beide partijen hebben elkaar ijzersterk aangevuld. De door Oosterse klanken en jazz beïnvloede filmmuziek van Yared is door de inbreng van Underworld sterk vertaald naar deze tijd. Verwacht echter geen pompende beats, want alles is erg ingetogen en subtiel.

Het album opent met een redelijk traditionele partij strijkers, maar wie goed luistert hoort de elektronica al op de achtergrond. Tijdens de tweede track is pas echt goed te horen hoe uniek deze muziek is: sombere repeterende piano en brommende bassen eisen hun plaats op tussen de sfeervolle strijkpartijen en hier en daar klinken verdwaalde flarden van een stem. Al met al een zeer bijzondere plaat, die perfect past bij de nu eindelijk opkomende herfst.

Voor de bijbehorende film zullen we nog moeten wachten tot 18 januari, maar de soundtrack ligt vanaf dit weekend in de winkel.