Nederlandse fans van Mariah Carey hebben lang moeten wachten om hun idool live te zien. Zaterdagavond was ze na dertien jaar terug in ons land.

Carey was de meest succesvolle zangeres van de jaren negentig, maar nadat ze voor het laatst in Nederland optrad, in oktober 2003 in de Rotterdamse Ahoy, begon haar populariteit af te nemen.

Sinds 2008 heeft ze geen noemenswaardige hit meer gehad en ook haar oude singles zijn steeds minder op de radio te horen. Dat resulteert in een optreden in een niet geheel gevulde Ziggo Dome.

Wellicht dat de lege stoelen op de bovenste ring van de Ziggo Dome ook getuigen van enige huivering over de vocale capaciteiten van de wereldster. Die huivering blijft overeind wanneer ze als een Egyptische farao het podium wordt opgedragen, terwijl ze een matige houseversie van haar hit Fantasy uit 1995 playbackt. Is haar stem, met dat uitzonderlijke bereik, dan toch niet meer wat het ooit geweest is?

Signatuur

Al meteen bij het tweede nummer van deze show uit The Sweet Sweet Fantasy Tour stelt Mariah Carey ons gerust: haar stemgeluid is nog steeds fenomenaal. Ze laat het refrein van Emotions weliswaar grotendeels over aan haar achtergrondkoortje, maar in de toonladdertjes herkennen we de signatuur van deze even geliefde als verafschuwde zangeres. Toch is Carey spaarzaam met haar vocale capriolen.

Wanneer Mariah Carey op haar best is, tijdens meeslepende powerballads als Hero, My All en de Badfinger-cover Without You, hoort het publiek een veerkrachtig, warm en open stemgeluid, waarmee ze moeiteloos van het ene naar het andere octaaf slingert. Ze benadert zelfs technische perfectie, al is er een enkel schoonheidsfoutje te horen in de vergeten pophit Always Be My Baby.

Songkeuze

De keuze voor een nummer als Always Be My Baby, evenals andere minder gedenkwaardige hitjes als Loverboy, It's Like That en We Belong Together, boven klassiekers als Dream Lover, Vision Of Love, Anytime You Need A Friend, Honey en Make It Happen is wat eigenaardig. Voor een artiest die dertien jaar haar gezicht niet heeft laten zien, hoop je als fan toch op die onbetwiste meezingers.

Dat Carey er ondanks het gemis van enkele essentiële hits toch in slaagt dik anderhalf uur te vullen met liedjes die iedereen in de zaal van voor tot achter kent, zegt wel weer iets over de kwaliteit haar diepe oeuvre. Minpunt is dat ze veel nummers oplepelt met gastvocalisten die niet aanwezig zijn, zoals Busta Rhymes, Jay Z en de reeds overleden Ol' Dirty Bastard en Whitney Houston.

Variététrucje

Hoe goed Mariah Carey ook is, de show kent zeker zijn makken. De diva heeft er een handje van om de nummers aan elkaar te smeden met interludes (korte muzikale onderbrekingen), waarbij ze praat-zingt. De eerste twee keer is dat nog geestig, daarna wordt het al snel hinderlijk en haalt het de sfeer uit de show. Door dat variététrucje maakt ze weinig écht contact met haar fans.

Wat verder opvalt, is dat de productie van de show lang niet zo groots is als je verwachten zou bij een wereldster als Mariah Carey. We zijn de afgelopen jaren verwend met visueel hoogstaande shows van een jongere garde zangeressen als Ariana Grande, Taylor Swift en Katy Perry, die geen van allen de vocale capaciteiten van Carey bezitten, maar die wel een totaalervaring neerzetten die verder gaat dan het zingen van hun hits.

Katzwijm

Heeft Mariah Carey dat spektakel nog nodig? Ogenschijnlijk niet, want zodra ze haar strot opentrekt, valt de Ziggo Dome massaal in katzwijm. Toch zou het prettig zijn wanneer de nog altijd aantrekkelijke zangeres op zijn minst op schermen te zien is voor de fans achterin de zaal. Ook gaan er minuten voorbij dat Carey zelfs helemaal niet op het podium staat en zien we dansjes of oude videoclips.

Zo verdwijnt ze van de bühne om een andere outfit aan te trekken terwijl Trey Lorenz de Michael Jackson-hit Rock With You zingt. Lorenz keert daarna nog terug voor zijn bijdrage aan One Sweet Day, origineel een duet met Boyz II Men. Leuk, al willen fans meer van Mariah Carey zelf zien en horen. Hopelijk hoeven ze er niet opnieuw dertien jaar op te wachten.