De Nederlandse Top 40 gaat de populariteit van hits meten aan de hand van sociale media. Er wordt gekeken naar resultaten op Twitter, Youtube, Instagram en Facebook.

Dat meldt de organisatie van de hitlijst aan NU.nl. 

Momenteel wordt de populariteit van hits gemeten op basis van airplay, streaming en muziekonderzoek met behulp van een panel. Daar komt nu dus de meting op sociale media-gebied bij.

"Een onderzoeksbureau meet voor ons de zogenoemde buzz rondom liedjes", legt een woordvoerder uit. "Dat kunnen ze doen op basis van de trefwoorden artiest en titel. Anders zou One Direction natuurlijk altijd op nummer één staan."

Er wordt gezocht naar de combinatie van deze trefwoorden op Twitter, Facebook, Instagram en in de reacties op Youtube. Daarnaast moet de taal van de tweets, berichten en reacties wel Nederlands zijn. "Daaruit maken we ook elke dag een social media top 5", aldus de woordvoerder. 

Naamsbekendheid

Radiostation 3FM ontwikkelde eerder al een lijst die volledig gebaseerd is op naamsbekendheid via sociale media: de Serious Talent Chart. Nieuwe muzikale poptalenten voor wie de gewone hitlijsten te hoog zijn gegrepen, konden hun populariteit in die Chart bekijken.

Helemaal waterdicht is zo'n lijst natuurlijk niet, weet ook de Top 40. "Alles is manipuleerbaar, maar in dit geval is het wel erg lastig. Het gaat om dermate grote getallen dat je wel heel vaak over een bepaalde titel moet gaan twitteren om iets van invloed uit te oefenen. Bovendien combineren we de social media-populariteit ook nog met onze andere drie metingen."