De Belgische muzikant Stromae speelde dit jaar nagenoeg iedere zaal en elk festival plat, maar hij is nog lang niet klaar. Donderdagavond bekroonde hij zijn succesjaar in de Amsterdamse Ziggo Dome.

Het optreden is de eerste van twee shows in dezelfde zaal. Net zoals eigenlijk ieder optreden van Stromae dit jaar, verkocht het razendsnel uit. De twee Nederlandse passages zijn nog bescheiden in vergelijking met de zegetocht in zijn thuisland. Daar verkocht hij vijf shows van dit formaat uit en sloot hij het festival Rock Werchter af.

Maar ook hier was Stromae veelvuldig aanwezig. Op zowel Pinkpop als Lowlands was hij een van de hoogtepunten en ook verkocht hij de Melkweg en HMH uit. Voor de doorgewinterde concertbezoeker is de show muzikaal gezien dus gesneden koek. Toch komt hij zelfs nu nog verrassend uit de hoek.

Zo sluit hij de toch al overdonderende show ditmaal bijvoorbeeld a cappella af. De verrassing zit ditmaal vooral in de indrukwekkende visuals, die in de grote Ziggo Dome bij vlagen net zo belangrijk lijken als de muziek. Maar het is niet voor niets dat Stromae überhaupt zover gekomen is: met de muziek zit het wel goed.

Lijnrecht

De show leunt vooral op het vorig jaar verschenen album Racine Carrée, waar zijn grootste hits op staan. Ze komen stuk voor stuk voorbij, met Papaoutai en Formidable als uitschieters. Ze staan muzikaal nagenoeg lijnrecht tegenover elkaar staan en onderstrepen daarmee de diversiteit van de muzikant.

De albumtracks zorgen eveneens voor euforie in de Ziggo Dome. Al zijn het bij bepaalde nummers vooral de opzwepende beat die voor een enthousiaste zaal zorgen. Daarvoor hoeft de springende menigte het werk niet perse van binnen en buiten te kennen.

Goed is het echter wel. Stromae werd niet zomaar uitgenodigd door Lorde om mee te werken aan de soundtrack van de nieuwe Hunger Games-film. Niet als zanger, maar louter als producer. Wat dat betreft profileert hij zich uitstekend als een eigentijdse versie van een volksmuzikant.

Plan

Toen Stromae in 2009 doorbrak met het nummer Alors On Danse, dat in de Ziggo Dome wederom natuurlijk ook voor vuurwerk zorgt, verdween hij na een uitputtende tournee jaren van de aardbodem. Naar het schijnt heeft hij nu een soortgelijk plan, al zou dat zonde zijn.

Want na de show in Amsterdam komt rijst de vraag: waartoe is deze man nog meer in staat? Wat nu als deze productie nog maar het topje van de ijsberg is? Met een beetje geluk gaan we daar de komende jaren achter komen. En anders was dit in ieder geval een waardig afscheid.