Bijna twintig jaar na zijn doorbraak heeft Guus Meeuwis een aardig repertoire aan liedjes opgebouwd, maar op het album Hollandse Meesters eert hij zijn voorbeelden.

Meeuwis liep lange tijd rond met het idee om zijn favoriete Nederlandstalige werk te zingen, zoals hij dat ook regelmatig doet tijdens zijn Groots Met Een Zachte G-shows, maar pas toen hij Boudewijn de Groots Een Meisje Van 16 met New Cool Collective Big Band vertolkte bij De Wereld Draait Door, viel alles op zijn plek.

Topnummers:

1. Lente Me
Het ontroerende Lente Me was een eerbetoon van Toon Hermans aan zijn overleden vrouw. De fragiele zang van Hermans als gebroken man in de oorspronkelijke versie is in intensiteit niet te evenaren, maar Meeuwis en producer Rob Donselaar weten de emoties op integere wijze te vertalen, met ingetogen instrumentatie van het swingorkest.

2. Opzij
De originele opname van de Herman van Veen-klassieker Opzij wordt gekenmerkt door het opgejaagde pianomotief van Erik van der Wurff, die hier plaatsmaakt voor subtiel samenspel tussen de percussionisten en de organist. De timing van Meeuwis is subliem, met een Dean Martin-achtig timbre. Rapper Faberyayo plaatst eigentijdse kaders.

3. Onderweg
Een druilerige treinreis waarin zanger Joris Rasenberg terugblikt op een voorbije relatie resulteerde in 2000 in een nummer 1-hit voor de Effense band Abel. Het is de meest recente compositie op dit album. Zoals het arrangement hier opgebouwd is, versterkt het de frustratie die weerklinkt in een schijnbaar oneindige gedachtestroom.

Plus- en minpunten:

Los van de opgefriste arrangementen wordt zelden geprobeerd de toon van een lied te veranderen. Bestel Mar blijft een feestelijk dranklied, Het Dorp blijft een bedaarde jeugdherinnering en Is Dit Alles blijft een observatie van de leegheid van het bestaan. Het gemis van enkele Hollandse 'meesters' biedt ruimte aan een tweede deel.