Je zou denken dat als je Ryan Adams heet, je elke vergelijking met Bryan Adams wil vermijden. Daarom is het opmerkelijk dat zijn veertiende soloplaat hetzelfde lettertype heeft als dat van Reckless uit 1984.

Het lijkt een ongelukkig toeval. In 2011 bracht de nukkige zanger het akoestische pronkstuk Ashes & Fire uit, geproduceerd door Glyn Johns. Ze werkten aan nog een album, maar Adams was ontevreden met het resultaat en schrapte de plaat. Hij schreef elf nieuwe nummers, die hij (voor het eerst) zelf produceerde.

Topnummers:

1. My Wrecking Ball
Het enige nummer dat in lijn ligt met de op Harvest van Neil Young gemodelleerde liedjes van Ashes & Fire is het breekbare My Wrecking Ball, waarop de stem van Adams enkel ondersteund wordt door een akoestische gitaar en een synthesizer. Hier ligt zijn grote kracht, al voelt het liedje op dit album wat misplaatst.

2. Stay With Me
Bij beluistering naar dit titelloze album doemen diverse referenties op. Niet naar Bryan Adams, maar wel naar soortgelijke heartlandrock van grootheden als Bruce Springsteen en Tom Petty. Logisch, daar Heartbreakers-toetsenist Benmont Tench een jaren 80-sausje over nummers als Tired Of Giving Up en Stay With Me giet.

3. Feels Like Fire
Eerder dit jaar verscheen de EP 1984, waarop Adams zich liet inspireren door oude punkbands. 1984 was tevens het jaar waarin Born In The U.S.A. verscheen en het lijkt erop dat Springsteen van grote invloed was op Feels Like Fire, hoewel er van een grootse Bob Clearmountain-productie geen sprake is. Johnny Depp doet ook mee.

Plus- en minpunten:

Het is de eerste keer dat Adams een van zijn eigen albums produceerde en dat mag met recht een succes worden genoemd, ondanks nadrukkelijke auditieve knipogen naar de jaren 80-rockproducties van Petty en Springsteen. Anderzijds kun je het album qua sound linken aan recente platen van The Gaslight Anthem en Kings Of Leon.