Toen rapper Typhoon zeven jaar geleden zijn debuutalbum Tussen Licht en Lucht uitbracht, had hij niet kunnen denken dat het zeven jaar zou duren voor hij zijn nieuwe plaat Lobi Da Basi uit zou brengen. 

Toch had de Zwollenaar deze tijd hard nodig. "Je wordt wakker, je wil opstaan en je hele lichaam blokkeert, letterlijk. M'n zusje moest me naar de eerst hulp brengen omdat ik kalmerende middelen nodig had. Toen merkte ik dat er iets niet goed zat en ik een paar stappen terug moest doen."

Glenn de Randamie, beter bekend als Typhoon, begon op jonge leeftijd in de rapformatie Rudeteenz samen met broer en collega rapper Blaxtar en de toekomstig Opgezwolle rapper Phreako Rico. 

De intentie voor een tweede plaat was er gelijk na Tussen Licht en Lucht. In de praktijk bleek dit voor Typhoon lastiger dan verwacht.

"Ik was overwerkt, jarenlang touren begon zijn tol te eisen. Dat wist ik toen niet dus het frustreerde heel erg dat het maken van een nieuwe plaat me niet lukte", zegt De Randamie.

"Ook was er dat idee dat je direct met je tweede plaat moest komen want het duurde al zo lang. Ik moest het loslaten. Het was ook niet anders want zoiets kun je niet pushen. Er was wat ruimte, wat afstand nodig."

Zijn doorbraak kwam in 2004 toen hij De Grote Prijs van Nederland won. Na samenwerkingen met onder andere Opgezwolle en Kubus verscheen in 2007 zijn debuutplaat Tussen Licht en Lucht. In 2008 won hij de Zilveren Harp voor aanstormend talent. Een jaar later bracht hij de EP Chocolade uit met The New Cool Collective.

De rapper was zoekende, naar zowel zijn persoonlijke als muzikale identiteit. Z'n ontdekkingsreis bracht hem onder andere naar New Orleans, Zuid-Afrika, en het land waar zijn roots liggen, Suriname.

Bekijk het interview:

Cirkeltjes

"Hoeveel boeken je ook leest, hoe wijs je ook bent, als dat niet gepaard gaat met zelf-liefde blijf je in cirkeltjes rondrennen. Die zelf-acceptatie was iets waar ik doorheen moest", zegt De Randamie.

Langzaam maar zeker kwam de inspiratie terug en begon Typhoon met producer en gitarist Dries Bijlsma, die ook Tussen Licht en Lucht produceerde, te werken aan Lobi Da Basi.

"Het voelde als een bevrijding. Ik kon eindelijk weer doen waarvoor ik gemaakt ben en dat is muziek maken, creëren," zegt de rapper. "Dat was een hele fijne ervaring."

De uitstapjes naar het buitenland waren bepalend voor de muzikale richting die de rapper zou nemen. Hij verdiepte zich in de blues, calypso, en meer muziekstijlen die aan de basis liggen van de moderne hip-hop. “Het was belangrijk om naar die oude stijlen te kijken maar we moesten ook nog een vertaalslag maken naar wat het betekende voor onze eigen muziek", zegt producer Dries Bijlsma.

"Dan komt de realisatie dat je ook blues muziek kan maken met een 2014-software-synth in plaats van een gitaartje uit de jaren dertig."