Taylor Swift is positief over de toekomst van de muziekindustrie. De zangeres omschrijft zichzelf als een "enthousiaste optimist, een van de weinigen die nog steeds gelooft dat de muziekindustrie niet stervende is, maar juist net tot leven komt".

Dat schrijft ze in een artikel voor de Wall Street Journal dat maandag verscheen.

Hoewel Swift erkent dat het moeilijker is geworden albums te verkopen, vindt ze dat dit muzikanten juist zou moeten uitdagen en motiveren. "Muziek is kunst, en kunst is belangrijk en zeldzaam", legt ze uit. "Ik vind dat muziek niet gratis zou moeten zijn."

Het is essentieel voor muzikanten een band met hun fans te vormen, legt Swift uit. In de toekomst wordt het volgens haar steeds belangrijker voor artiesten om hun fans te blijven verrassen.

"Gezien onze huidige YouTube-generatie, liep ik vorig jaar tijdens mijn stadiontour elke avond het podium op in de wetenschap dat vrijwel elke fan de show al online gezien had. Om hen steeds iets nieuws te laten zien, nodigde ik tientallen gasten uit op het podium om hun hits met mij te zingen."

Sociale media

Iets anders dat volgens Swift steeds belangrijker wordt voor muzikanten is de directe communicatie met fans via sociale media. "In de toekomst krijgen artiesten platendeals omdat ze fans hebben - niet andersom."

De 24-jarige zangeres moedigt haar collega's aan alle veranderingen op een positieve manier in hun voordeel te gebruiken. "Deze periode in de muziek is zo opwindend, omdat de creatieve paden die een artiest kan verkennen grenzeloos zijn."