De puberende zangeres Lorde scoorde in 2013 een wereldhit met Royals en onderneemt momenteel haar eerste tournee. In Nederland debuteert ze in de gloednieuwe TivoliVredenburg in Utrecht.

De uit Nieuw-Zeeland afkomstige Ella Yelich-O’Connor (17) kwam volledig uit het niks opdoemen toen haar debuutsingle Royals plotsklaps een van de meest gedraaide platen van het jaar werd. Het liedje was zelfs zo'n succes dat Bruce Springsteen het coverde tijdens een van zijn concerten. De vraag is hoe Lorde het er zelf van afbrengt.

Met enkel het debuutalbum Pure Heroine als muzikale bagage strijkt ze neer in de Ronda-zaal van het nieuwe Utrechtse poppodium. Lorde begint in alle eenvoud aan haar show, gehuld in een lange donkere jas, een hand nonchalant in haar zak, haar wilde bos krullen gedrapeerd over haar schouders en slechts van bovenaf belicht.

Haar band, bestaande uit louter een drummer en een toetsenist, zitten dan nog achter een zwart doek verborgen. Gekleed in het wit vormen ze een contrast met de in donkere kledij gestoken zangeres met paars omlijnde lippen. De heren staan gedurende de slechts een uur durende show bijna bewegingloos op het podium.

Motoriek

Lorde zelf moet ook even opwarmen, zo lijkt het, want aanvankelijk staat ze wat afstandelijk in de verte te turen. Haar typische motoriek, die gekenmerkt wordt door hoekige bewegingen op het ritme van de vlakke beats, is onderhoudend om naar te kijken en het plezier dat ze uitstraalt compenseert de statige tweemansband.

De show als geheel is erg minimalistisch van opzet, met alleen drie grote schilderijlijsten op de achtergrond en een ingetogen lichtshow als aankleding. Het past geheel bij de uitgeklede productie van de liedjes, die raakvlakken hebben met zowel The XX als Joy Division. Lorde's zang staat centraal.

Kilte

Hoewel dat minimalisme geprezen mag worden, is het ergens jammer dat alle achtergrondvocalen uit een computer komen. Anderzijds sluit die kilte prima aan bij deze show, dus het is wellicht eerder een creatieve keuze dan een financiële. Lorde vertolkt elk liedje vlekkeloos en loepzuiver, zonder stemtechnische tierelantijntjes.

De opbouw van de show zit goed in elkaar, met geraffineerde overgangen tussen de liedjes. Zeker nummers als Tennis Court en White Teeth Teens slaan goed aan bij het veelal jeugdige publiek. In het contact met de toeschouwers is Lorde nog vrij terughoudend, maar ook dat past bij het personage dat ze op de bühne neerzet.

Ingenieus

Wanneer je het intussen grijsgedraaide Royals live hoort, valt wederom op hoe ingenieus dit ogenschijnlijk eenvoudige liedje in elkaar steekt. Toch is het vooral de single Team die als climax fungeert. De zangeres verdwijnt even van het podium om daarna terug te keren in een goudkleurige jurk, inclusief twee confettikanonnen.

Als een feeërieke verschijning zet Lorde de finale in van haar eerste concert op Nederlandse bodem. Die is kort en krachtig, want een echte toegift zit er niet in. Lorde laat haar fans verlangend naar meer achter. Bovenal bewijst ze dat ze niet slechts een zangeresje is met een opmerkelijk liedje, maar een getalenteerde jonge artieste met een heldere visie.