Omdat de verkoop van muziek door de digitalisering en illegaal downloaden is veranderd, wordt het succes van artiesten op verschillende manieren getoetst. 

Dat stelt Frank Helmink, directeur van Buma Cultuur, tegenover NU.nl. Als voorbeeld noemt hij Lady Gaga.

"Ondanks dat ze maar 10 procent van het aantal cd’s verkocht dat Madonna op de markt bracht, is ze eigenlijk net zo groot omdat ze veel meer mensen online heeft die haar continu volgen."

Ondanks het illegaal downloaden van muziek, iets wat de muziekindustrie al jarenlang tekent, is het volgens de Buma-directeur niet moeilijker geworden om bij muziekprijzen te bepalen wie de beste is. Ook niet bij prijzen als die van de Edison Awards, die maandag worden uitgereikt.

"Omdat er zoveel mensen zijn die overal muziek vandaan halen, ga ik ervan uit dat het bij elk genre wel gebeurt. Dus misschien wordt er van dancemuziek relatief wel iets meer gedownload, maar veel meer dan van Jan Smit zal dat niet zijn."

Helmink denkt zodoende dat je middels het aantal keer dat muziek wordt verkocht of gestreamd nog steeds goed kunt nagaan "wie er bovenaan staat in het land."

De awardshows blijven naar zijn inzien van belang voor de industrie. "Je zet de makers van muziek in de spotlights. Ze moeten het hele jaar door hard werken en in sommige gevallen moeten ze echt sappelen om er überhaupt geld mee te verdienen."

Bekijk een deel van het interview:

Genres

Dit jaar worden de Edisons voor het eerst uitgereikt in genres in plaats van in prijzen voor beste zanger of zangeres. Op basis van beste prestaties, beoordeeld door de jury, worden de Edisons verdeeld. "Het is goed dat ze het, nu er een nieuwe jury is, compleet anders aanpakken", meent Helmink.

"Het is een beetje oldschool om uit te gaan van beste zanger of beste zangeres. Iedereen doet dat. Bovendien richten de Edisons zich vooral op prestaties en dan is die beoordeling best lastig. Wat bepaalt of je een goede zangeres bent? Als je binnen een genre de meeste platen verkoopt, lijkt me dat een eerlijker beoordeling en meer van deze tijd."

De aandacht van de awardshows zijn, ondanks alle bijna gratis vormen van muziek, wel goed voor de verkoopcijfers., zo stelt Helmink. "Ik ben natuurlijk geen manager of platenbaas, maar ik ben wel ooit programmadirecteur bij TMF geweest en daar zag je dat als er een campagne rondom een nummer was, dat de verkoop steeg. En als nieuwe nummers nu twee dagen in spotlights staan, dan zie je dat in de iTunes-lijsten terug."

Online

Helmink gelooft er heilig in dat een digitale muziekservice als Spotify de toekomst is voor het verdienen met het maken van muziek. "Maar het is nu nog te klein. Nog steeds weet een heel groot deel van Nederland waarschijnlijk niet eens dat Spotify bestaat, dus nu moet je als artiest nog echt op de radio worden gedraaid om geld te verdienen met je muziek."

"Maar als het echt groot wordt, dan zal het voor iedereen een rendabele manier worden om muziek uit te geven. Mijn zoons weten bij wijze van spreken niet eens wat een cd of een lp is, die zijn gewoon gewend om door die Spotify-accounts heen te racen. De ontwikkeling van online muziek streamen gaat nu heel hard dus wie weet dat er nog gaat komen."