Beyoncé is met haar gevolg in Amsterdam en zorgt voor ongekende hysterie. Voor de deuren van de Ziggo Dome in Amsterdam zoeken ticketloze fans naar overgebleven kaartjes.

Opnieuw, want hoewel er het afgelopen decennium ook jaren waren dat ze haar gezicht hier niet liet zien, was Beyoncé de afgelopen twaalf maanden al een paar keer eerder in het land. In april vorig jaar gaf ze ook twee concerten in de Ziggo Dome, toen al onder de titel Miss Carter World Tour.

Het is Beyoncé - een der koninginnen van de hitlijsten - schijnbaar goed bevallen, want ze keert voor twee shows terug op Amsterdamse bodem. Wederom voor twee avonden in dezelfde concertzaal, maar zeker niet weer met dezelfde inhoud. De show is aangepast, ingegeven door het verschijnen van haar meest recente album.

Al wat Beyoncé aanraakt, lijkt in goud te veranderen. Of het nu een luchtje is of een nieuw album, een filmrol of een concert. Dat is ook dinsdagavond zo: de Ziggo Dome is van haar en van niemand anders, zelfs al leunt ze wel heel stevig op een productie vol effecten zoals vrijwel alleen Amerikaanse stadionartiesten die kunnen voorschotelen.

Megalomaan

Beyoncé streeft in alles naar de overtreffende trap. Haar optreden is een modeshow, een megalomaan popspektakel, een tot leven gekomen videoclip, een viering van het feminisme met een geheel vrouwelijke band en een circusact met vlammen en vuurwerk. Beyoncé staat eenzaam aan de top met deze show.

Klassiekers als Halo en Crazy In Love komen voorbij, evenals de Dolly Parton-cover I Will Always Love You en ook nieuw werk. Bij het publiek het gaat er allemaal in als koek. Beyoncé heeft weinig woorden nodig om aanspraak te maken op haar rol van popkoningin.

Gekmakend

Haar performance is ijzersterk, in welk van de vele kostuums ze ook op het podium staat te zingen en hoe ingewikkeld de dansroutines die ze lachend uitvoert ook zijn. Soms is ze gekmakend sexy, ook al is ze nooit zo plat als de in haar kruis grijpende Rihanna. Op andere momenten is ze een diva op afstand.

Alleen al de aanblik van het vrouwelijke rolmodel bezorgt meisjes op de eerste rijen tranen. Beyoncé toont zich in de uitverkochte Ziggo Dome als de ware koningin van de popmuziek en dat zal ze, als ze de komende jaren net zoveel kwaliteit levert, blijven ook.