De Amerikaanse dubstep-dj Skrillex draait woensdagnacht in Bitterzoet te Amsterdam. Ondanks het bordje 'uitverkocht' aan de deur is de zaal behoorlijk leeg, maar de muzikant doet er niet minder zijn best om.

Het optreden in Bitterzoet maakt deel uit van een zogeheten 'take over'. In navolging van shows in steden als San Francisco, strijkt Skrillex een week neer in Amsterdam (al eindigt de tournee hier in Groningen) om te draaien in kleinere concertzalen.

Het Amsterdamse Bitterzoet is een van de kleinste poppodia op de agenda.

Later draait de dj nog op Ocean Diva, in de Melkweg en Studio 80 en ten slotte in Simplon te Groningen. De afgelopen jaren werd Skrillex gebombardeerd tot een heuse superster en sloot hij zelfs op grootste wijze popfestival Lowlands af in 2012.

Hoewel hij niet een van de oorspronkelijke producers van het genre is, wordt Skrillex als een van de sleutelfiguren binnen dubstep gezien. Een genre dat inmiddels door het gros van de nationale en internationale media dood verklaard is. Afgaande op zijn nieuwe muziek en sfeer is het daar mogelijk nog te vroeg voor.

Gedoemd

Aanvankelijk lijkt de nacht gedoemd om te mislukken. Een dj draait een wat curieuze mengelmoes van dubstep, drum-'n'-bass en hiphop voor een matig gevulde zaal, die er niet heel erg veel zin in lijkt te hebben. Met remixen van hits als Thrift Shop (Macklemore & Ryan Lewis) en Diamonds (Rihanna) probeert hij het publiek voor zich te winnen.

Dat lukt niet heel erg goed. Uitgerekend het makkelijkste nummer van zijn set, Hot Right Now van DJ Fresh, zorgt voor het grootste feest op de dansvloer. Een probleem waar zijn opvolger en hoofdact Skrillex geen last van heeft. Bij hem zijn het namelijk juist de onbekende, nieuwe liedjes die voor een enthousiast publiek zorgen.

Kookpunt

Zo opent de dj met een wat chaotisch nieuw nummer waarin ook rapper Fatman Scoop verwerkt is en brengt hij de zaal alleen daarmee al bijna tot het kookpunt. Een blokje dubstephits, waaronder Rock 'N Roll, Kill Everybody en First Of The Year (Equinox), wordt minder enthousiast ontvangen in Bitterzoet.

Hoewel zijn laatste Nederlandse shows aanzienlijk groter waren (zo verkocht hij ook de HMH uit), gaat de producer te keer alsof dit zijn belangrijkste show ooit is. Binnen vijftien minuten springt hij al bovenop de draaitafels, uitkijkend op de crowdsurfer in het publiek.

Opsmuk

Of Skrillex deze zomer wederom in staat is om het publiek op grote festivals als Lowlands en Rock Werchter in extase te brengen, is nog de vraag, maar zelfs zonder opsmuk (al beloofde de aankondiging van de huidige tournee een spektakel) is de de show al de moeite waard. Met grootste visuals zal dat vast nog meer het geval zijn.

Het is te vroeg om te roepen dat dubstep en Skrillex over hun hoogtepunt heen zijn. De nieuwe nummers die hij laat horen, veelal leunend op house en hardstyle, zijn op het eerste gehoor nog geen hits, maar klinken absoluut niet verkeerd. Dubstep is misschien bijna dood, maar kan zeker nog  gereanimeerd worden.