De makers van het VARA-programma Rambam hebben de groep Drukwerk aan een hitnotering geholpen in de Single Top 100 door met 'enkele duizenden euro’s' een hit te kopen.

Een recente opname van Drukwerks Schijn Een Lichie Op Mij, afkomstig van het album Tegen Beter Weten In, komt op nummer 32 binnen in de Single Top 100.

De makers van Rambam bekennen dat ze de notering in de hitlijst hebben 'gekocht' om aan te tonen dat de Single Top 100 gemakkelijk te manipuleren is.

Op die wijze zouden ook liedjes van Gordon en Dries Roelvink hoog in de Single Top 100 terecht zijn gekomen, aldus het VARA-programma. Volgens Rambam is Drukwerk benaderd om mee te werken om het vertrouwen van de samenstellers van die lijst te winnen. Drukwerk was in de jaren 80 een populaire band.

De redactie van Rambam benaderde NU.nl maandagmiddag om uit te leggen dat de eerder aangekondigde “duizenden euro’s” niet in zijn volledigheid zijn uitgegeven, maar dat dit het budget zou zijn om Drukwerk een top 10-notering te bezorgen. De kosten voor notering op nummer 32 zouden aanzienlijk minder zijn, aldus Rambam.

Manipulatie

In de uitzending van maandag laat Rambam zien hoe de manipulatie in zijn werk gaat. De Single Top 100 van samensteller Gfk is vooral bedoeld als een industrielijst en wordt enkel gepubliceerd op de website Dutch Charts. De lijst wordt niet uitgezonden, zoals het geval is bij de Top 40, de Mega Top 50 en iTunes Top 30.

Schijn Een Lichie Op Mij is een bewerking van Irving Kings On The Midnight Special uit 1926, dat naar alle waarschijnlijkheid is afgeleid van het veel oudere gospellied Let The Church Roll On. Lead Belly maakte in 1934 een invloedrijke bluesversie. Onder de titel Schijn ’n Lichtje Op Mij was het in 1982 een top 10-hit voor Drukwerk.