Editors krijgt Ziggo Dome met moeite in beweging

De Britse band Editors trad donderdagavond voor de derde keer dit jaar op in ons land, ditmaal in de Ziggo Dome. Het grootste optreden van Editors op Nederlandse bodem ooit is niet noodzakelijkerwijs het beste.

Na een show in de Amsterdamse Gashouder en op popfestival Lowlands in Biddinghuizen, staan de Britten nu in de Ziggo Dome. Een behoorlijke groei voor een band die tijdens de release van het debuutalbum The Back Room in 2005 nog genoegen moest nemen met zaaltjes van circa driehonderd man.

Met de nodige festivalervaring zou de grote Amsterdamse concertzaal, met een capaciteit van zeventienduizend bezoekers, geen hele heftige klus moeten zijn voor Editors. Toch moet de band aan de bak. De Ziggo Dome vullen is één ding, om de meute in beweging te krijgen, is iets anders.

Aan de uitvoeringen van de liedjes ligt het niet. De hoekige gitaarlijnen worden ook door de nieuwe gitarist Justin Lockey kundig uitgevoerd. Het verschil in het geluid van de band is live wel tamelijk beperkt. Zanger Tom Smith toont zich een bevlogen frontman, terwijl de rest van de band statisch op de achtergrond blijft.

Gelimiteerd

Die gelimiteerde dynamiek tussen de bandleden maakt het geheel dan ook niet zo spannend om naar te kijken, terwijl Editors voorheen zeer energiek was op de bühne. De heren hebben er vooral moeite mee om continu de gehele zaal geboeid te houden. Dat lukt eigenlijk pas voor het eerst met de recente hit A Ton Of Love.

Tegen die tijd heeft Editors al geslaagde uitvoeringen van fanfavorieten als Bones, Smokers Outside The Hospital Doors en All Sparks laten horen. Het wordt nog erger met Smiths akoestische uitvoering van No Sound But The Wind, dat buiten de voorste rijen jammer genoeg al gauw overgaat in geroezemoes.

Effectenpedalen

Terwijl het recente album The Weight Of Your Love gericht is op de grote stadions, met behalve de effectenpedalen van U2 ook soortgelijke meezingrefreinen, zijn het juist de venijnigere nummers van het debuutalbum die de meeste impact maken. Zo doet het oude singletje Munich het na acht jaar nog steeds prima.

De stap naar stadionact blijkt zelfs voor het gerenommeerde Editors nog erg groot, zeker met de magere visuele toevoegingen aan de show. Om echt een onuitwisbare indruk achter te laten, moet Editors de volgende keer flink uitpakken. De liedjes heeft de groep al, dus de helft van het werk is al gedaan. Muzikaal stelt Editors niet teleur.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie