Na een nagenoeg uitverkochte editie van Festival deBeschaving, durft directeur André Baars het aan om verder te groeien. "We hebben dit niet eerder meegemaakt, dus we zijn in een euforische stemming", zegt hij tegen NU.nl.

"De formule was er al, maar we weten het verhaal nu pas echt goed vertellen", aldus Baars. "Je moet eerst een paar jaar je publiek opbouwen."

Zaterdag waren er circa zevenduizend bezoekers op het festivalterrein in de Botanische Tuinen in Utrecht, tweeduizend meer dan vooraf verwacht.

"Dit jaar is er een goede vibe, een goede programmering en het weer zit mee", vertelt de festivaldirecteur. "De campagne sluit beter aan bij wat we aan het doen zijn, het totaalplaatje klopt. Het is helemaal in balans." Naast diverse kleine podia, bood het hoofdpodium ruimte aan acts als Kensington, Laura Jansen en Alphabeat.

"Eigenlijk kan het terrein tienduizend man aan, maar we gaan het niet volstampen", zegt Baars stellig over de capaciteit van het terrein vol uitheemse planten. "Dat past niet in het concept en we zijn ook geen geldwolven, dus we willen het hierbij laten. Het mag van mij drie dagen worden."

Productiekosten

"Het financiële voordeel is dat we de productiekosten kunnen spreiden, waardoor het festival dus eigenlijk goedkoper wordt om te produceren", vertelt hij over zijn ambitie er een meerdaags festival van te maken. "Ik heb het nooit eerder gedurfd, ik wilde eerst een keer uitverkopen. Dat was oorspronkelijk de onderliggende gedachte."

"De is rest is ambitie; groeien, ontwikkelen en iets moois maken voor de stad. We willen het gezichtsbepalende festival van Utrecht worden. Je hoeft dan geen zestigduizend man te trekken, maar inhoudelijk moet het een fantastisch festival zijn waar iedereen bij wil zijn."