In het kader van het vijfjarig bestaan als buitenfestival pakte FortaRock afgelopen zaterdag groot uit in het Goffertpark in Nijmegen, met een keur aan gevestigde en aanstormende acts in het harde genre. Rammstein zorgde voor een daverend einde.

Met maar liefst drie podia en achttien bands is het vandaag schier onmogelijk alles te zien, maar het Noorse Enslaved staat in ieder geval garant voor een prima begin van de middag met zijn innovatieve en psychedelische black metal, waarin materiaal van het Monumension album en het pakkende Isa bijzondere hoogtepunten vormen.

Five Finger Death Punch blijkt vervolgens de Kill Bill techniek nog niet helemaal machtig te zijn en laat derhalve verstek gaan, maar met een vervanger van het kaliber van Textures hoeft niemand daar werkelijk rouwig om te zijn. Snoeihard mathematisch stuitermetaal van de eerste orde – het kan allemaal in Nederland.

Van complexe maatsoorten hebben de Zweedse death metal veteranen van Entombed bepaald geen kaas gegeten, maar dat hindert verder niet: hun 'death ‘n’ roll' waait zo ook wel effectief over het publiek, met klassieke afsluiter Left Hand Path als hoogtepunt (de weergoden laten zowaar even instemmend de zon doorbreken).

Klimpartij

Airbourne laat aansluitend horen het nodige te hebben opgestoken van illustere landgenoot AC/DC en maakt en passant zijn naam waar door een stevige klimpartij van de frontman. In de tent blijken de zware jongens van Mastodon hun scherpte nog geenszins kwijt, tot goedkeuring van Emile Roemer en de rest van het publiek.

Raginstituut Motörhead weet onderhand allang niet meer in welk jaar het speelt ('MMXII' lezen we op het achterdoek), noch waar het zich bevindt (Lemmy gaat uit van Eindhoven), maar met onvergankelijk materiaal als Ace Of Spades en Overkill maakt dat eigenlijk niet uit. Kreator gooit er daarna nog een thrash schepje bovenop.

Adempauze

Aan het om ietwat mysterieuze redenen zeer populaire Deense exportproduct Volbeat, dat rond de klok van acht het hoofdpodium betreedt, gaan we het liefst in stilte voorbij, hoewel we diens opgewekte en toegankelijke rock misschien ook zouden kunnen beschouwen als een aardige adempauze in het zware program.

Dan veel liever Opeth, dat in de tent tekent voor één van de beste concerten van de dag. De melige humor van de frontman moet je liggen, over zijn muzikale kwaliteiten en die van de groep bestaat geen twijfel, al helemaal niet als je magistraal slotstuk Deliverance gehoord hebt. Progressieve death metal (of 'tent rock') op zijn best.

Kunststukjes

Na dit Zweedse intermezzo breekt Hatebreed de boel nog eventjes heel effectief af op het zijpodium, terwijl elders alles in gereedheid wordt gebracht voor finale-act Rammstein. Geen overbodige luxe, zo blijkt, want de industriële Duitsers overtreffen zich deze avond weer in theatrale en vooral licht ontvlambare kunststukjes.

Aldus eindigt deze FortaRock XL editie op de dag af 703 jaar nadat spirituele heldin Marguerite Porète in Parijs op de brandstapel werd gezet met veel vuur, edoch nu niet van de levensvernietigende, maar van de levensbevestigende soort. Een fraaie en indrukwekkende afsluiting van een geslaagd jubileumfestijn.