Het cultuurfonds Arts Council England stelt dat de dalende inkomsten van de muziekindustrie het gevolg zijn van de 'X Factor-cultuur'.

"Platenfirma's willen dat het talent kant en klaar wordt afgeleverd", zegt Alan Davey, hoofd van Arts Council England, tegen het BBC Radio 4-programma Today.

"Ze zijn niet bereid het risico te nemen om gedurende een lange periode tijd in talent te investeren", stelt Davey, die het succes van talentenjachten als paniekvoetbal ziet.

"Dat is iets wat je veel ziet bij markten ziet die onder druk staan. Dus ze concentreren zich op wat ze denken dat het publiek wil, in plaats van de consumenten bloot te stellen aan dingen waarvan ze niet wisten dat ze het wilden."

Platenbazen weerleggen de beweringen van Davey door te stellen dat de marketingbudgetten nog nooit zo hoog waren. Platenfirma's zouden 16 procent van hun inkomsten spenderen aan het in de markt zetten van nieuw talent. Er zou 1,2 miljoen euro voor nodig zijn om een artiest succesvol te introduceren.