Het muziekplatform 3VOOR12 van de VPRO bestaat 15 jaar, maar volgens eindredacteur Willem van Zeeland vervult de site nog steeds de functie die men in 1998 voor ogen had.

"We hebben de rol van aanjager van nieuwe muziek. Ik vind dat we een logische plek innemen. Die rol is zeker functioneler geworden en minder vanuit een tegencultuur."

Dit zegt hij in een interview met NU.nl. "De smaak van het publiek wordt juist breder", meent Van Zeeland.

"Als je kijkt naar de muzikale koers van 3VOOR12, dan is die niet meer 'mainstream' dan 15 jaar geleden."

"Alternatieve popmuziek heeft een groter terrein veroverd", concludeert hij. Als dat ergens uit blijkt, dan is het wel uit de prominente websites die de verjaardag van 3VOOR12 woensdag vieren door een concert uit het VPRO-archief uit te zenden, waaronder NOS Op 3, Pinkpop, Metro, NRC, Elle, Volkskrant en zelfs GeenStijl.

Bondgenoten

Dat was in 1998 wel anders. "3VOOR12 is deels begonnen uit onvrede met het toenmalige beleid van 3FM en de rol van alternatieve popmuziek daarin", aldus Van Zeeland. "Vijftien jaar later zijn we bondgenoten. We draaien elke avond alternatieve popmuziek als onderdeel van 3FM."

"Er is sprake van een wisselwerking met 3VOOR12", stelt hij. Van Zeeland denkt dat het publiek anno 2013 beter op de hoogte is van nieuwe muziek, mede dankzij Spotify en de Luisterpaal van 3VOOR12 zelf. "Door ontwikkelingen van het internet kent het publiek veel meer muziek."

Fanatiek

"Wat je vroeger aan muziek kende, was kennelijk wat je op de radio hoorde en op de platen die je had", beweert Van Zeeland. "Nu is een grote groep jongeren fanatiek op zoek naar muziek en ze kennen ook meer."

Wat hem betreft wordt dat alleen maar meer. Zo lanceert 3VOOR12 een Spotify-app en krijgt popjournalist Atze de Vrieze een talkshow. Ook de Song van het Jaar-uitreiking wordt in december primetime uitgezonden op zaterdagavond op Nederland 3.