AMSTERDAM - Volgens nieuwe cijfers heeft ruim een kwart van de Britten vorig jaar gebruik gemaakt van digitale muziekdiensten als iTunes en Spotify.

Dat meldt BPI, de belangenorganisatie van de Britse platenindustrie.

Bijna 28 procent van de Britse bevolking heeft in 2012 een aankoop gedaan bij online muziekwinkels of muziek beluisterd via streamingdiensten. Één op de vijf Britse muziekconsumenten zegt zelfs enkel nog muziek aan te schaffen via de digitale snelweg.

Vorig jaar werden in Groot-Brittannië 30,5 miljoen digitale muziekalbums verkocht, een stijging van bijna 15 procent. Bijna de volledige verkoop van muzieksingles verliep in 2012 via online muziekwinkels. Het aandeel van singles als fysiek product (vinyl of compact disc) bedroeg minder dan een half procent van de totale verkopen.

Aanzienlijk

De Britten beluisterden 3,7 miljard liedjes via streamingdiensten, wat gelijk staat aan 140 liedjes per huishouden dat kalenderjaar. De streamingdiensten zijn eveneens goed voor een aanzienlijk deel aan inkomsten voor Britse platenfirma’s, met ruim 15 procent van de totale opbrengsten van digitale muziek.

"En dit is nog maar het begin", meent Geoff Taylor van BPI. "Labels slaan de handen ineen met mobiele netwerken, hardwareproducenten, app-ontwikkelaars en beginnende bedrijven voor innovatieve nieuwe deals." Anderzijds stelt Taylor dat de opmars van digitale muziek de teloorgang van de traditionele platenzaken in de hand werkt.