AMSTERDAM - De verkoop van de albums van Metallica is fors gekelderd nadat ze op muziekdienst Spotify verschenen.

Dat meldt het Britse muziekblad NME op basis van Amerikaanse verkoopcijfers.

Metallica kondigde in december aan zijn volledige catalogus op Spotify te plaatsen, nadat de band de strijdbijl had begraven met Napster-oprichter Sean Parker.

In de daaropvolgende week daalde de verkoop van de albums met vijftien procent en een week later zelfs met 35 procent. Parker investeerde na het opdoeken van Napster als peer-to-peernetwerk in de Zweedse muziekdienst Spotify.

Metallica’s manager Cliff Burnstein zegt niet bezorgd te zijn door de dalende verkoopcijfers. In de Amerikaanse krant New York Times becijferde hij dat de band evenveel met het streamen van muziek zou verdienen als met verkoop zodra er wereldwijd 20 miljoen betalende gebruikers van Spotify zouden zijn.

Cocon

Metallica staat erom bekend alles in eigen hand te willen houden. "Als je in een cocon leeft, dan is totale controle over alles wat je doet het enige wat je wil", zei Metallica-drummer Lars Ulrich eind 2012 over de strijd tegen Napster rond de eeuwwisseling.

Vorig jaar richtte Metallica eveneens een eigen platenlabel op en de band kondigde aan opnieuw een eigen festival te organiseren. Op 9 augustus verschijnt de 3D-concertfilm Through The Never in de bioscopen. Momenteel werkt Metallica aan een opvolger van het album Lulu.