Marilyn Manson kan zich niet meten met Rob Zombie in HMH

AMSTERDAM - Samen staan we sterker, moeten de shockrockers Marilyn Manson en Rob Zombie hebben gedacht. Tijdens hun gezamenlijke Twins Of Evil Tour deden ze maandagavond de HMH aan.

Helaas kon de onverschillige Manson zich niet meten aan het krachtige optreden van Zombie. Het afgelopen decennium kan nauwelijks een hoogtepunt voor Marilyn Manson geweest zijn.

Na het succes van de band rond de eeuwwisseling werden de twee opvolgers van het populaire album The Golden Age Of Grotesque uit 2003 neergesabeld door de pers.

Afgelopen mei kon Born Villain, Mansons achtste langspeler, rekenen op mildere kritiek. Toch is het maar de vraag of iemand nog verrast opkijkt van de eens zo controversiële band en diens frontman. Ook Rob Zombie heeft betere tijden gekend.

Bewijzen

Hellbilly Deluxe 2, het vierde studioalbum van de voormalige White Zombie-frontman, deed het redelijk in de Amerikaanse albumlijst, maar kwam lang niet in de buurt van zijn drievoudig platina solodebuut. Hoog tijd voor Manson en Zombie om te bewijzen dat ze nog niet uitgeteld zijn.

De show van Manson is minstens zo theatraal als je zou verwachten. Elk nummer heeft zijn bijbehorende decor. Grote neonborden worden afgewisseld door confetti en een gigantisch portret van Manson zelf. De zanger verandert zo’n tien keer van outfit: van een leren broek naar een vormloze jurk naar een roze boa.

Sinterklaas

Het hoogtepunt is een rood pausenkostuum, compleet met mijter, dat twee dagen voor Sinterklaas (hoogstwaarschijnlijk onbedoeld) behoorlijk hilarisch aandoet. De inmiddels 43-jarige Manson kruipt, rent en kronkelt over het podium. Nu en dan heeft dat zichtbaar ademtekort als gevolg.

Verschillende coupletten worden halverwege afgekapt. Op de momenten dat hij er wel in slaagt om zijn energie op peil te houden, blaast zijn stem de zaal omver. Hoe uniek en eigenzinnig het er allemaal ook uitziet, alles is tot in de puntjes uitgedacht.

Uitgekauwd

Wanneer hij zijn gitaar van zich afgooit, staat er op de achtergrond een roadie klaar om deze op te vangen en er onopvallend mee het podium af te rennen. Uitgekauwde opmerkingen over hoe high hij in Amsterdam is geworden en ongeïnspireerde kreten als "we can’t be recycled" doen vermoeden dat de interactie met het publiek ingestudeerd is.

Wellicht is dat de reden dat het publiek lauwtjes reageert. De hits Mobscene en Depeche Mode-cover Personal Jesus lokken wat reacties uit, maar nummers afkomstig van het nieuwe album kunnen op weinig enthousiasme rekenen. Het is maar goed dat Manson ervoor heeft gekozen om zijn twee minst populaire albums volledig achterwege te laten op de setlist.

Contrast

Het contrast met Rob Zombie is groot: het publiek leeft op bij het horen van de eerste klanken van Jesus Frankenstein. Komt het publiek vanavond vooral voor Zombie? Misschien wel. Maar dat neemt niet weg dat de rocker er simpelweg beter in is om de aanwezigen in te pakken.

Met zijn "I love Amsterdam"-shirt en warrige dreadlocks maakt hij bovendien een bijzonder sympathieke indruk. "Are you ready to get weird?", roept Zombie. Hij komt zijn belofte na: de hypnotiserende horrorfragmenten die op de LED-schermen worden getoond passen uitstekend bij de machtige heavymetal die zijn band ten gehore brengt.

Robots

Zo wordt het nummer Meet The Creeper vergezeld door verontrustende beelden van Charles Manson. Daarnaast bewegen zich enorme, steeds vreemdere robots over het podium, in de vorm van aliens en andere mechanische beesten. Zombie werkt zich op hoog tempo door zijn repertoire heen.

White Zombie’s hit Thunder Kiss '65 kan tot de hoogtepunten gerekend worden. Na de voorspelbare – maar daardoor niet minder sterke – afsluiter Dragula blijven de bandleden op het podium hangen om het publiek te bedanken en een luid applaus in ontvangst te nemen. Een lesje in entertainment waar Marilyn Manson nog een puntje aan kan zuigen.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUwerk

Tip de redactie