AMSTERDAM - Een plotselinge doorbraak in de VS zorgde ervoor dat het tweede album van Mumford & Sons een jaar later verscheen dan gepland, maar achteraf gezien kwam dat goed uit. "We misten de ballen", vertelt de band aan NU.nl.

"In een redelijk vroeg stadium waren we al erg tevreden over de nieuwe nummers, maar het klonk als geheel net een beetje te slap eigenlijk", zegt Winston Marshall, het bandlid dat verantwoordelijk is voor het instrument dat je als eerste met de Britse band associeert: de banjo. "Toen zijn we bewust op zoek gegaan naar liedjes met meer pit."

"Zo is I Will Wait For You er pas erg laat bijgekomen", vervolgt hij. Op Babel, het langverwachte tweede album van Mumford & Sons, was het aan hem de taak om het instrument niet alleen maar vrolijk te laten klinken. De muziek moest beter aansluiten op de donkere teksten van zanger Marcus Mumford.

"Eigenlijk schreef Marcus altijd al donkere teksten", vertelt Marshall. "Maar op Sigh No More kozen we er eigenlijk altijd voor om de muziek wat luchtiger te houden. Nu wilden we dat muziek en tekst echt goed op elkaar aansloten. Als gevolg daarvan klinkt zelfs de banjo bij vlagen verdrietig."

Vaandeldrager

Sinds Mumford & Sons in 2009 zijn debuutplaat uitbracht, is het op zijn zachtst gezegd snel gegaan met de band. Een kleine twee jaar na de release is het gezelschap vaandeldrager van de folkrevival en prijkt er op de deur van zalen waar ook ter wereld standaard het bordje uitverkocht als de band langskomt.

Mumford & Sons - Little Lion Man (2009)

Ook Nederland ging snel overstag: naast shows op grote festivals als Pinkpop en Lowlands, verkocht de groep met één plaat op zak al de HMH uit. Een show die Marshall zich maar al te goed kan herinneren. "Het was de eerste keer dat we als headliner in zo’n grote zaal speelden. Echt een bizar gevoel."

Doornroosje

Toch blijft Marshall verder bescheiden en vraagt hij zich oprecht af of de band een zaal van zo’n formaat nog eens zou kunnen vullen. "Misschien moeten we maar weer klein gaan beginnen. Ik zou het niet erg vinden als we nog een keer in Doornoosje (waar Mumford & Sons zijn allereerste show in Nederland speelde, red.) moeten optreden."

"Sowieso willen wij zo snel mogelijk terugkomen om de nieuwe nummers live te spelen. Sommige nummers staan al jaren op de setlist, maar er valt ook genoeg nieuws te beleven. Eerst is Engeland aan de beurt, omdat we daar eigenlijk nog nooit fatsoenlijk getourd hebben, maar ik verwacht dat we in ieder geval in maart weer in Nederland zijn."

Populariteit

Marshall hoeft zich blijkbaar geen zorgen te maken over de al dan niet vergane populariteit van Mumford & Sons. Alleen in Amerika al schafte om en nabij een miljoen mensen Babel aan in de eerste week van release, in Groot-Brittannië kwam het album op nummer 1 binnen en ook de rest van Europa is nog lang niet klaar met de heren.

"Stadionfolk? Dat gaat misschien een beetje ver, zo groot zie ik ons niet worden. We hebben gewoon heel veel geluk gehad want er zijn al weet ik veel hoeveel jaar bands actief die precies hetzelfde doen. Grotere zalen betekent ook minder shows, toch? Als het even kan, speel ik gewoon het hele jaar door. Liever honderd kleinere optredens dan tien megashows."