AMSTERDAM – Voor het eerst sinds 1999 is de wereldwijde muziekconsumptie toegenomen. Er is in 2011 meer uitgegeven aan muziek dan in de voorgaande jaren.

Dat blijkt uit een door Entertainment Business gepubliceerd rapport van onderzoeksbureau PwC.

Volgens PwC compenseren kaartverkoop van concerten en sponsoring de nog immer dalende muziekverkoop op geluidsdragers en via digitale distributie. Wel stagneerde de daling in muziekverkoop. Vorig jaar bedroeg die 2,4 procent, daarvoor lag de gemiddelde daling op 8 procent.

Omzetten uit fysieke geluidsdragers blijven dalen, maar de opmars van digitaal gedistribueerde muziek zorgt voor een opleving in de omzetten van muziekopnames. Desondanks blijft het totale percentage toch nog 38 procent achter bij de wereldwijde omzetten in 1999, het jaar waarin Napster werd opgericht.

PwC stelt dat er in Nederland 758 miljoen euro is omgezet in de muziekbranche, waarvan digitaal verspreide muziek goed zou zijn voor 34 miljoen euro. In 2016 zou de totale muziekomzet moeten stijgen naar 875 miljoen euro, terwijl downloads en streamingdiensten goed zouden moeten zijn voor 82 miljoen euro.