AMSTERDAM – In november 2003 werd Melody Gardot van haar fiets gereden in de VS, met alle gevolgen van dien. Ze lag meer dan een jaar plat in het ziekenhuis, moest opnieuw leren lopen en vond in muziek de beste therapie.

Nu is ze met The Absence toe aan haar derde album. Anno 2012 is de nasleep van het ongeluk eigenlijk nog steeds aan de gang. NU.nl spreekt de Amerikaanse zangeres, die uiterst beheerst en kalm vertelt over haar zoektocht door het leven en verschillende culturen. Een zoektocht die uiteindelijk resulteerde in de nieuwe plaat.

"Ik wil de wereld beter begrijpen voor ik iets nieuws kan schrijven en dat kan nog wel even duren, zei ik tegen mijn platenlabel", aldus Gardot. "Alles wat ik wilde zeggen heb ik al gezegd. Moet ik gaan schrijven over de tournees? Over de muziekindustrie? Daar zit toch niemand op te wachten?"

Dus trok Gardot erop uit. Ze bezocht landen als Portugal en Brazilië om voorzichtig te werken aan een opvolger van My One And Only Thrill. Niet om tot zichzelf te komen, maar om de talen te leren spreken, de cultuur te begrijpen en haar referentiekader over de wereld te vergroten.

Gratis

"Ik ging op een zoektocht naar muziek in andere culturen, maar hoefde niet lang te zoeken", vertelt ze. "Muziek is daar namelijk overal. In elke hoek van de kamer, in elke stoeptegel en in elk raam. In landen als Brazilië, Portugal en Uruguay zingt iedereen tegelijkertijd. En waarom zouden ze ook niet? Muziek is gratis en geluk."

"Er zijn daar geen iPods of koptelefoons; muziek is iets dat je als collectief ondergaat. Een allesomvattende cultuur waarin participatie voorop staat. Toen ik voor het eerst in die landen kwam, begreep ik geen woord van de taal, maar ik verstond de muziek. Ik werkte met muzikanten terwijl we ter plekke woorden verzonnen en alsnog helemaal op één lijn zaten."

Vruchtbaarheid

De reis van Gardot brengt een muzikale verschuiving met zich mee. Minder focus op jazz en meer ruimte voor wereldmuziek. Een nummer als Iemanja, afsluiter op het nieuwe album, zou symbool kunnen staan voor die transitie. Het lied gaat over de gelijknamige godin van de rivier Ogun en in het verlengde daarvan vruchtbaarheid.

Melody Gardot - Mira (2012)

"Ik denk dat elke cultuur spiritualiteit op zijn eigen manier beleeft", zegt ze daarover. "Samen met een vriend keek ik naar de wolken, terwijl het leek alsof er hemelsbreed vijf verschillende zonsondergangen plaatsvonden. Hij wees naar boven en zei: ‘Kijk, die wolk is een vrouw. Dat is Iemanja.’ En daar was het nummer."

Cultuurshock

Maar nu is de reis voorlopig voorbij. Nu is ze in het Westen, waar dorpen niet om het vuur heen ziten om samen muziek te maken. Nu zit ze in een duur hotel, waar buiten in de regen een dakloze tegenaan ligt te slapen. En dat stoort haar. "Ik belandde in een cultuurshock", vertelt Gardot.

"Toen we voor de videoclip van Mira naar een sloppenwijk trokken om een dorpshuis op te knappen, gingen er ook mensen van Universal mee. Die stonden daar dan en ik moest ze vertellen mee te helpen of anders te vertrekken. Toen ik niet kon lopen, besefte ik mij vooral één ding en dat is dat ik niet alleen mooie dingen wil creëren, maar ook iets wil betekenen."


Melody Gardot staat op 23 oktober in Oosterpoort, Groningen en op 24 oktober in Concertgebouw, Amsterdam.