Popband Fun. verrast door succes wereldhit

AMSTERDAM – We Are Young van de Amerikaanse popband Fun. werd een wereldhit dankzij Glee en de Super Bowl. "We hadden nooit verwacht dat ons liedje in zoveel landen op nummer één zou komen", zegt zanger Nate Ruess.

We Are Young staat op het tweede album van Fun., Some Nights, gemaakt met de Amerikaanse sterproducer Jeff Bhasker. Het refrein van We Are Young, hem voorgezongen door Fun.-zanger Nate Ruess in een hotel in New York, maakte zoveel indruk op de Amerikaan dat hij direct toezegde het album te zullen produceren.

"Het wijkt af van wat je normaal gesproken op de radio hoort", antwoordt gitarist Jack Antonoff op de vraag wat We Are Young zo bijzonder maakt. "Veel teksten van grote songs gaan over opstandig zijn, zuipen of feesten. Ons liedje brengt mensen samen. Iedereen kan zich er in herkennen, omdat het over echte vriendschap gaat."

"Qua positiviteit is het te vergelijken met You’re My Best Friend van Queen. Zulke nummers hoor je niet veel meer. De wereld was duidelijk klaar voor We Are Young." Toetsenist Andrew Dost is er nog steeds niet over uit hoe het kan dat We Are Young zo’n eigen leven is gaan leiden.

"Het was voor ons een complete verrassing, iets wat we nooit voor mogelijk hadden gehouden." Ruess weet nog dat mensen met verstand van zaken Fun. al in een vroeg stadium een "flinke alternatieve hit" voorspelden, maar het nummer maakte al snel de oversteek naar het grote publiek via de populaire Amerikaanse televisieserie Glee.

Ruess: "Glee gebruikt normaal gesproken geen songs die nog niet echt hits zijn. Toch waren ze direct positief over We Are Young en hebben ze er op een fantastische manier een scène omheen geschreven. Het liedje sloeg aan en begon gestaag te klimmen in de alternatieve hitlijsten."

Super Bowl

"Iedereen had het erover – en toen kwam de Super Bowl." Tijdens de Super Bowl, de finale van de hoogste American footballcompetitie NFL (die alleen al in de VS door meer dan 100 miljoen televisiekijkers gevolgd werd), was We Are Young te horen in een commercial van Chevrolet.

Het betekende de definitieve doorbraak van Fun. in de VS. "Dat ons liedje in zoveel landen op nummer één zou komen hadden we nooit verwacht", aldus Ruess. "Het komt ook niet vaak voor, deze mate van succes. Daar kun je alleen maar van genieten."

Fun. staat op 19 september op in Melkweg, Amsterdam.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie