Shaking Godspeed houdt het dichtbij huis

TILBURG – In het geluid van Shaking Godspeed lijken twee generaties zich te vinden. De blues en hardrock uit de jaren zeventig en anderzijds de muziek uit de eigen puberjaren. "Ik houd gewoon van goede liedjes", aldus zanger Wout Kemkens.

Muzikale smaak wordt in ieder geval tot je veertiende gevormd door je ouders, waarna de eigen wil en de vrienden kring het gaan overnemen. Iets wat door Kemkens gedeeltelijk wordt bevestigd. "Mijn eerste interesse om gitaar te gaan spelen, was een plaat van mijn vader: Thirty Golden Guitar Hits", zegt Kemkens.

"Dat waren gewoon alleen maar instrumentals gespeeld door een Nederlandse sessieband, met een grote gouden gitaar op de voorkant. Dat vond ik echt helemaal fantastisch. Dat was in groep één of twee dat mijn vader dat veel draaide en ik wist eigenlijk van toen al dat ik gitaar zou gaan spelen. Dat zei ik ook tegen iedereen."

"Heeft het uiteindelijk nog wel toen jaar geduurd voordat ik überhaupt op les mocht. Maar daar is het wel begonnen. Maar waar echt de bron ligt is toch moeilijk te zeggen." Toen kwam de puberteit. "Op de middelbare school luister de ik vooral naar Nirvana. Dat is waar de alternatievelingen op school naar luisterden en ik dus ook."

Agressief

"Die band heb ik waarschijnlijk het meeste in mijn leven gehoord, echt non-stop gedraaid. En daar ligt denk ik ook wel dat het nooit gezapig, maar altijd full-power en rauw moet zijn. Het agressieve, de manier waarop hij (Kurt Cobain, red.) gitaar speelt, ook gewoon lelijk durven spelen, dat is ook wel echt een invloed geweest."

In 2010 verscheen het naamloze debuut van Shaking Godspeed. Nauwelijks een half jaar later volgde Awe, een album dat vergelijkingen met Grinderman, The Jon Spencer Blues Explosion en andere explosieve bluesgrootheden oplevert. Een enorme stap voorwaarts, die met Hoera dit jaar werd opgevolgd.

Vertolken

Het draait in Shaking Godspeed echter niet alleen om de gitaarsound. Kemkens wil ook graag iets vertellen met zijn nummers en de onderwerpen dichtbij huis houden, zodat het ook echt eigen blijft. "Teksten moet ik wel uit mijn bek kunnen krijgen", vindt hij. "Ik moet er ook wel echt bij voelen, anders kan ik ze live ook niet vertolken."

Shaking Godspeed - Lately (2011)



"Ik merk dat nummers waar ik nu tekstueel minder mee heb, die spelen we ook gewoon niet meer. Ik ben alleen wel een te grote warhoofd om teksten met grote boodschappen te schrijven, maar ik wil wel iets vertellen waar ik achter sta."

Gemoedstoestanden

"Ik probeer een beetje muziek te maken die – en dat is ook wel een criterium voor de muziek die ik goed vind – ik in alle gemoedstoestanden kan opzetten. Dat heb ik bijvoorbeeld bij The Stooges ook heel erg, die kan ik luisteren hoe ik me ook voel. En dat probeer ik met Shaking Godspeed ook een beetje. Voor mezelf, maar ook voor de luisteraar."

"Het lijkt me enorm moeilijk om een zanger in een metalband te zijn en je voelt je keigoed en dan moet je op het podium depressief gaan doen." Om daar iets later aan toe te voegen; "Muziek moet zijn zoals de mens is. Gewoon veelzijdig en niet eendimensionaal, alleen maar boos of alleen maar uitgesproken blij."

Tegendraads

"Ik houd er ook van om mezelf te verbazen, een standaard riff zo bij schaven dat hij toch tegendraads wordt." De productiviteit van Shaking Godspeed ligt op behoorlijk tempo, in de kleine drie jaar dat de band bestaat, heeft het al twee langspelers en een minialbum afgeleverd. Een tempo dat de band zeker vast wil houden.

"Eigenlijk was het de bedoeling om Hoera nog in 2011 uit te geven, maar de producer waar we mee wilden werken was niet beschikbaar. Dus hebben we het uitgesteld. We willen wel graag elk jaar een release uitbrengen. Het is dan ook de bedoeling om dit jaar nog de studio in te gaan, voor een mini-album of volledige plaat. Ik heb alleen nog niets geschreven."

Shaking Godspeed staat op 27 april in 013, Tilburg.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie