AMSTERDAM – De Britse band Breton legde in de studio van Sigur Rós de laatste hand aan debuutalbum Other People’s Problems. "Als ik de eerste versie hoor, krijg ik meteen hoofdpijn", zegt bandleider Roman Rappak.

Breton is een band en kunstenaarscollectief uit Londen. Het vijftal woont in een voormalig bankgebouw en maakt naast muziek ook documentaires en videoclips. Zo komt de clip bij Sinéad O’Connors meest recente single The Wolf Is Getting Married uit de koker van BretonLABS, zoals de Londenaren hun samenwerkingsverband noemen.

Later dit jaar verschijnt de door hen vervaardigde muziekdocumentaire Naming No Names. Bij het maken van hun debuutalbum Other People’s Problems waren de bandleden van Breton op zichzelf aangewezen en konden dus doen wat ze wilden, vertelt Rappak.

In hun hoofdkwartier, tot de nok toe volgestouwd met elektronica, ontstond een verzameling nummers die de jonge Brit achteraf typeert als "kil". "De eerste versie van het album was alles wat het album nu ook is, maar klonk bijna té persoonlijk. We hadden een monster gecreëerd dat alleen door onszelf begrepen zou worden."

"Terwijl het juist zo belangrijk is dat iedereen een persoonlijke band met de muziek kan opbouwen." De baas van het label stelde voor om een werkbezoek te brengen aan de tegenpool van industrieel Londen: IJsland. Rappak: "De reis naar IJsland was een protest tegen onszelf."

"We woonden in grijs Londen in een oud bankgebouw dat uit elkaar viel, omringd door elektronica en synthesizers en agressieve geluiden. In IJsland was het 24 uur per dag licht en werden we omringd door schapen, geiten, paarden en watervallen."

Zwembad

"De studio van Sigur Rós, aan de voet van een berg, is een verbouwd zwembad. Het is er prachtig en heel comfortabel: alles is warm en gezellig en overal liggen instrumenten", vervolgt Rappak. "Elk instrument klonk fantastisch, net als Sigur Rós zelf."

"Door hun instrumenten en speciaal geselecteerde, vintage apparatuur te gebruiken, wilden we kleur aan het album geven." Breton ging heel systematisch te werk: de "koude en levenloze" opnames werden uit elkaar gehaald zodat over ieder detail gediscussieerd kon worden. Welke onderdelen waren overbodig? Miste er nog iets?

Klein

Vervolgens haalde de band de opnames door de oude systemen van Sigur Rós en werden waar nodig instrumenten toegevoegd. Rappak vertelt enthousiast over de collectie gekke pianootjes van Sigur Rós-zanger Jónsi, die "zo klein zijn dat je ze nauwelijks kunt bespelen", maar desalniettemin geweldig klinken.

Breton maakte dankbaar gebruik van deze en andere instrumenten die voorhanden waren om Other People’s Problems warmer te laten klinken. Rappak: "We hebben er alles aan gedaan om onze kille, blijkbaar typisch Londense elektronica te verdunnen."