NEW YORK - Het nieuwe album van Madonna, MDNA, daalt volgens zakenblad Forbes deze week een recordaantal plekken in de Amerikaanse albumlijst.

De verkoop zou in de tweede week met maar liefst 88 procent gedaald zijn, van bijna 360.000 exemplaren naar zo'n 46.000.

De verkoop van het album is volgens het blad in de eerste week van verschijnen kunstmatig opgepompt doordat de cd gratis werd weggegeven aan iedereen die concertkaartjes van Madonna kocht.

De cd's die in een combi met de tickets werden verkocht, telden gewoon mee voor de Billboard-chart. Daardoor kwam het album op één binnen. Het leek alsof Madonna een glorieuze comeback maakte.

Ingestort

Nu de concerten van Madonna vrijwel uitverkocht zijn, is de verkoop van de cd's compleet ingestort. Zonder deze truc van Madonna, die eerder al eens werd toegepast door Bon Jovi en Tom Petty, was Lionel Richie volgens Forbes op nummer 1 gekomen met zijn album Tuskegee.

In de Nederlandse Album Top 100 kwam Madonna eveneens op 1 binnen, waarna ze afgelopen week naar de vijfde plek tuimelde.