HAARLEM – Damien Jurado is deze week weer in Nederland voor het popfestival FabriQ. NU.nl sprak met hem over nieuwe muzikale wegen, het belang van gemeenschap en verandering.

Maraqopa is het tweede album dat Damien Jurado opneemt met producer en multi-instrumentalist Richard Swift, maar het eerste album waarop hij radicaal lijkt te breken met zijn eerdere – vrijwel altijd goed ontvangen – albums. Swift, die sinds korte tijd deel uitmaakt van de band The Shins, speelt hier volgens Jurado een zeer centrale rol in.

"Jarenlang heb ik albums gemaakt waar ik niet echt trots op was en waar ik ook niet echt bij betrokken was. Ik schreef de liedjes, kwam naar de studio om mijn rol in te spelen en met de rest hield ik mij niet bezig. Ik vond dat ik als een singer-songwriter moest klinken, want zo werd ik geportretteerd."

"Ik moest van mezelf klinken als Mark Kozelek, Bonnie ‘Prince’ Billy, maar nu besef ik dat ik op een geheel ander vlak sta dan deze artiesten. Na Saint Bartlett kwam Swift naar mij toe en vroeg waarom ik niet meer met mijn eigen invloeden deed in mijn muziek. Voor Maraqopa zijn we daarmee aan het werk gegaan."

Zoektocht

Zijn eigen persoonlijke ontwikkeling speelt echter ook een grote rol in deze stap. Na Caught In The Trees gaat hij bij zichzelf te raden wat hij nu eigenlijk wil. Van zijn muzikale carrière, maar ook met zijn eigen leven. Een zoektocht die hem dichter tot God brengt.

Tegelijkertijd doet hij besluiten zich helemaal op de muziek te werpen (hij had er altijd nog een baan als invaldocent bij). "Tijdens het maken van Saint Bartlett en nog meer tijdens Maraqopa kwam ik tot het inzicht dat ik niet doe wat ik doe omdat het ‘leuk’ is of voor de faam, een groter publiek of voor het geld."

Ontwikkeling

Tot die tijd maakte hij vooral muziek voor erkenning, voor faam, maar was hij er ook nooit helemaal voor gegaan. "Een belangrijk moment voor mij, in mijn ontwikkeling naar wie ik nu ben en is het horen van een gedicht van Allan Ginsberg, Sutra Of The Sunflower."

Interview Damien Jurado (FaceCulture, 2012)
 



"Dit gaat over een zonnebloem op een vensterbank die wenst om in de wereld te zijn, om een locomotief te zijn. Dit wenst hij zo hard, maar dat lijkt niet te lukken. Maar later in het gedicht spreekt Ginsberg de zonnebloem toe en vertelt hem dat hij wel een locomotief is."

Zonnebloem

"Hij had zo’n gelijk. Ik ben een songwriter, dus waarom gedraag ik mij niet als een songwriter? Waarom maak ik niet de platen die ik wil maken? Midden in het proces dat ik doormaakte was dit precies de zin die ik moest horen, waardoor ik dacht: “Hé, ik ben geen zonnebloem, ik ben een locomotief!’"

"Mijn focus is verschoven. Ik schrijf niet langer voor de goede recensies, ik schrijf nu muziek voor mijn zoon, mijn familie en om God te eren. Hij heeft mij dit talent gegeven, dus waarom dat niet gebruiken en me daar helemaal voor op te geven. Het zou beledigend zijn dat niet te doen."

Utopisch

Daarnaast is gemeenschap belangrijk voor Jurado. Maraqopa is in zijn ogen een soort utopische samenleving waarin iedereen samen de schouders er onder zet en ervoor elkaar is. In zekere zin te vergelijken met de culturele scène in zijn thuisstad, Seattle, wat hij al dan niet onbewust in zijn verhaal heeft verwerkt.

"Seattle is op het mentale niveau zeker te vergelijken met dit kleine idyllische stadje. Wij zijn ver verwijderd van de rest van Amerika, leven als het ware in onze eigen bubbel waar we weinig mee krijgen van ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld in Californië."

Onderdeel

"Daardoor zijn we erg op ons zelf aangewezen, maar is er ook een sterke band tussen artiesten over alle genre grenzen heen", vindt hij. "Ik maak er ook echt een punt van om daar onderdeel van te zijn. Niet alleen de indie- of singer-songwriterscene, maar ook bijvoorbeeld de ‘booming’ hiphopscene."

"Zo was ik ook gevraagd om bij een bevriende rapper op de plaat mee te zingen, maar ik moest helaas nu hier zijn. Maar al die saamhorigheid, al die ontwikkelingen zijn erg inspirerend voor mij. En erg belangrijk voor mij om onderdeel van die gemeenschap te zijn."


Damien Jurado staat op 11 maart op FabriQ, Den Bosch en op 29 maart in Paradiso, Amsterdam.