AMSTERDAM – Aangaande dancemuziek is het 1999 in de VS. Wat destijds in Europa gebeurde, gebeurt nu daar. "Dance heeft eindelijk de rol van hiphop overgenomen", zegt dj/producer Markus Schulz.

Geen wonder dat het zevende deel in Schulz’ stedenserie gewijd is aan Los Angeles. Sinds 2005 maakt hij elk jaar een compilatie-cd. Vóór Los Angeles viel die eer ten deel aan Miami, Ibiza, Amsterdam, Toronto, Las Vegas en Praag. "Ik kies een stad die me gedurende het jaar geïnspireerd heeft", legt Schulz uit.

"In 2011 waren de feesten in Los Angeles helemaal te gek. Dance is ontploft in de Verenigde Staten en dat wilde ik met deze compilatie-cd laten zien." Dat dance definitief is doorgebroken in de VS werd Schulz duidelijk toen hij juni vorig jaar even buiten Las Vegas moest draaien tijdens Electric Daisy Carnival.

"Dat is één van de grootste feesten in de Verenigde Staten", vertelt hij. "Als je uitkijkt over een publiek van 110.000 mensen, voel je de magie in de lucht. Toen ik daar stond wist ik: het is gebeurd, dancemuziek heeft eindelijk Amerika veroverd." Die muziek verschilt volgens Schulz helemaal niet zoveel van vroeger, wat de opkomst des te opmerkelijker maakt.

"De huidige norm is 128 tot 130 beats per minuut, traag genoeg om de baslijnen te laten ademen en de melodie de ruimte te geven. Maar als je het tempo zou versnellen naar 135 of 140 beats per minuut, zou de muziek van nu naadloos passen bij het spul uit 1999."

De aanhoudende populariteit van hiphop stond de opkomst van dance lange tijd in de weg. Er was geen doorkomen aan, weet Schulz uit ervaring. "Maar de hiphopscene lijkt een beetje moe te zijn geworden. Nu hiphopartiesten zien wat er in de dancescene gebeurt, willen ze er graag onderdeel van uitmaken."

Levendigheid

Schulz geeft toe dat vermoeidheid hemzelf ook parten speelde, tot een nieuwe generatie clubgangers zich meester maakte van de scene. "Er is heel veel nieuwe energie", vertelt hij. "Je ziet de opwinding in de ogen van de jongeren die nu de clubs binnenlopen. Die levendigheid voedt de hele scene."

Schulz denkt dat het Amerikaanse enthousiasme zich snel over de rest van de wereld zal verspreiden. "De nieuwe generatie houdt overal van", zegt hij. "Je ziet mensen van Skrillex (Amerikaanse dubstepproducer, red.) naar het trancepodium lopen en daarna doorgaan naar het progressieve housepodium. Het zou weleens een hele goede zomer kunnen worden voor de festivals."