Justice neemt alle twijfels weg

AMSTERDAM - Het Franse electro-/houseduo Justice zette circa vijf jaar geleden overal festivaltenten en concertzalen in vuur en vlam. Na een pauze, gevolgd door een onopvallend tweede album, tonen de Parijzenaren aan waar zij nu staan.

Debuut vormde in 2007 het hoogtepunt van de Franse dance. Maar in een tijd waarin de ene muzikale hype de andere inhaalt en coolheid zeer vergankelijk blijkt, praat een paar jaar later vrijwel niemand meer over de Parijse dancescene. De oriëntatie van de danceliefhebbers lijkt in elk geval zo goed als naar de dubstep verlegd.

Geen fijne vooruitzichten dus voor Gaspard Augé en Xavier de Rosnay, die bovendien met het tweede album de hooggespannen verwachtingen niet konden inlossen. De periode die stadionrock aan het eind van de jaren zeventig en begin jaren tachtig doormaakte, vormde de grootste inspiratiebron voor Audio, Video, Disco.

Een album dat bol staat van de overgeproduceerde drums, gierende gitaarsolo’s en foeilelijke synthesizers. En dat bovendien op overwegend lauwe reacties kon rekenen. Gelukkig kan Justice nog wel teren op een ijzersterke livereputatie én een debuut vol met krakers.

Hoop

De hoop dat het tweetal in Paradiso alle twijfels weg kan nemen is daardoor groot. Toch slaat de vrees aan het begin even om het hart. De muren van versterkers, het grote witte kruis op de voorzijde van de dj-boot, dezelfde leren jasjes en opener Genesis doen even vermoeden dat de heren hetzelfde kunstje als vijf jaar geleden uithalen.

Gelukkig blijkt niets minder waar. Het tweetal schuwt niet het gaspedaal direct vol in te trappen en laat het nieuwe materiaal daarbij niet achterwege. Met vernuftige en eclectische overgangen lijkt Justice zijn reputatie van sterke liveact zelf verder uit te bouwen. De anthems van het debuut vloeien moeiteloos over in nieuwe liedjes en vice versa.

Zwakheden

Een recent nummer als Civilzation blijkt zelfs live niet onder te doen voor het oude materiaal. Zwakheden van andere nieuwe platen worden door de scherpzinnige mash-ups zo goed als weggenomen. En die rij van versterkers? Die mag Justice voorlopig nog wel even laten staan.

Menigeen wordt verrast wanneer blijkt dat de speakers geen geluid produceren, maar enorme lichtinstallaties zijn. Als Augé en De Rosnay de vertaalslag van de energie van hun optredens wel naar hun volgende album weten te maken, dan gaan deze heren nog wel even mee. Dan kan dat schoonheidsfoutje van die tweede plaat ze ook best vergeven worden.

Justice in Paradiso

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie